søndag 29. januar 2012

Vinterkos

Etter å ha lest siste nummer av Bolig Drøm fra perm til perm, følte jeg meg veldig inspirert av artikkelen "Vinterpiknik" som var å finne i bladet. Spesielt ettersom det var knallblå himmel og sol da jeg stod opp.

Og ettersom søndag har blitt fast bakedag her i huset, så kastet jeg meg rundt å begynte å bake langpannebrød og cookies, mens jeg sendte min kjære ut for å handle salat til å ha til dagens utelunsj.
Jeg hadde et håp om å rekke ut før solen forsvant - den er jo ikke oppe så lenge om gangen på vinterstid - men det rakk jeg dessverre ikke.
Vi pakket allikevel piknikkurven, og dro av gårde til fjæra.

Til tross for at solen hadde forlatt himmelen, var det veldig fint ute.


Det var imidlertid sprettkaldt - og det ble med å spise god lunsj med varm kakao og dessert, før vi satte kursen hjem.




Langpannebrød

1 pakke gjær
3 dl melk
5 dl vann
1 ss lys sirup
50 g havrekli
300 g sammalt hvete
250 g grovt rugmel
400 g hvetemel
Linfrø
4-korn

1. Smuldre gjæren i en bolle før du blander den sammen med lunket vann og melk.

2. Tilsett alt det tørre.

3. Ta oppi ønsket mengde med linfrø og 4-korn.

4. Bland alt sammen i kjøkkenmaskinen, før du fordeler deigen i langpanna.

5. La heve til dobbel størrelse (ca. 40 min).

6. Slå deigen ned (rundstykkene vil da føles litt luftigere, men det holder å heve deigen en gang) med hendene og skjær den i stykker med et pizzahjul. La deigen heve nok en gang.

7. Pensle den med vann eller melk om du ønsker og strø på 4-korn på toppen.

8. Stek brødet midt i ovnen ved 200 grader i 20 minutter.

Oppskriften på sjokoladekjeksen vet jeg ikke om jeg tør å dele. De ble nemlig ikke som planlagt. De ble altfor flytende og tynne denne gangen. Neste gang får jeg forsøke å lage en litt tykkere røre. Men gode var de iallfall uansett:)

Sen lunsj, betyr sen middag. Så dagens middag blir kanskje heller kveldsmat? Men samme kan det være, jeg er uansett kjempespent. Vi skal nemlig ha ordentlig bestemor-søndags-middag i dag.  Og min aller første skinkestek står nå i ovnen og godgjør seg - jeg er veldig spent på resultatet. Det lukter vidunderlig i leiligheten og skuffelsen blir nok stor dersom det ikke smaker like bra.

God søndag.



1 kommentar:

  1. Takk for varme og fine ord inne hos meg idag - du er herlig! Jeg er heldig som har deg som bloggvenn!

    Så nydelige bilder!

    I dag er jeg og Nala alene hjemme, mannen er på tur med jobben og vi nyter alenetid på sofaen :)
    Nyt fredagskvelden!
    klem& stort smil

    SvarSlett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.