onsdag 22. februar 2012

Brødbakedag

Jeg prøvde meg på en ny brødoppskrift i dag. Det må ha vært en skrivefeil i oppskriften, jeg fikk det ikke helt til å stemme, og måtte derfor improvisere litt.

De ble ikke så ille allikevel - men skulle gjerne hatt de litt høyere og smalere.
Etter å ha justert oppskriften noe, endte jeg opp med denne (sånn ca.).

Fransk landbrød
Oppskriften gir to brød.
8,5 dl kaldt vann
1 pakke gjær
600 g hvetemel
200 g sammalt hvetemel
100 g grov rug
100 g siktet rugmel
100 g fullkornsmel
10 g salt
1. Bland gjæren med vannet og tilsett melet. Ha i saltet til slutt. Dersom deigen fremdeles er litt klissete, tilsett mer mel.
2. Sett deigen til heving i 3 timer.
3. Form deigen til to runde emner og la de heve i en time til.
4. Form brødene avlange på en bakeplate. Snitt dem opp på midten.
5. Stek brødene midt i ovnen på 230 grader i 25 minutter.
6. Senk temperaturen til 200 grader og la brødene steke i 20 minutter til.
7. Avkjøles på rist.

Jeg lagde også et vanlig halvgrovt hverdagsbrød - det er det bakerste.
Denne gangen brukte jeg en selvkomponert oppskrift som jeg syns fungerer veldig bra, både når det gjelder smak og fasthet på deigen.

Halvgrovt brød
Oppskriften gir ett brød
1 pakke gjær
4 dl lunket vann
2 ss olivenolje
260 g hvetemel
110 g rugmel
210 g sammalt hvete
1. Bland gjæren med vannet. Tilsett deretter oljen.
2. Bland inn melet.
3. Fordel deigen i en smurt brødform (jeg bruker olje), og la den stå til heving til brødet er dobbelt så stort.
4. Stek brødet på 200 grader nederst i ovnen i 40 minutter.
5. La brødet avkjøles på rist.

Landbrødet ble iallfall veldig luftig ettersom det fikk heve så lenge :)


Da det serveres grøt til middag, blir det litt ekstra god kveldmat.
Min kjære ville ha brød med brunost og kaffe, mens jeg syns det er deilig med makrell i tomat på nybakt brød, sammen med et glass kald melk.
Plommer og grissini til dessert.
Det er ikke så mye som skal til for å lage litt ekstra kos en vanlig onsdag :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.