søndag 26. februar 2012

Tea for two - cookie for one

... eller var det omvendt?
Dette innlegget er nok kanskje litt klisjè.
Jeg har nemlig sett at det er mange flotte bloggere som har gått til innkjøp av denne flotte boksen fra Kremmerhuset. Og jeg er nok intet unntak.
Med dilla på lyserosa, pasteller og Kremmerhuset generelt, samt gavekort i samme butikk i veska, har jeg sikret meg noen godbiter fra "my favourite store" som jeg har siklet på lenge. Min kjære ble også med i helgen for å hjelpe meg å plukke ut mine nye favoritter - det er godt å få litt hjelp av og til også. I tillegg så er det jo ikke bare jeg som bor her, og jeg syns det er viktig at han også blir med på å bestemme litt :)

Det beste av alt er at jeg fremdeles har litt penger tilgode på gavekortet, så jeg venter spent på nyhetene som kommer inn utover våren. I denne omgangen var det en liten trekasse, kakeboks, en lyserosa linduk og et skilt som ble med meg hjem.


Denne helgen har vært en liten "hobbyhelg" for min del. Jeg har omorganisert litt på kjøkkenet, og fått plassert de nye tingene. Jeg har også laget personlige telapper på noen teposer (hvordan du gjør det kan du se HER), og jeg har nok en gang forsøkt å lage cookies. De ble mer vellykket denne gangen, så jeg deler oppskriften med dere.
Jeg tok utgangspunkt i oppskriften som står på Kremmerhusets skilt - "Syndefullt gode kjeks", men forandret noe på den. Oppskriften jeg endte opp med ble dermed seende slik ut;

Cookies

6 dl hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts salt
230 g mykt smør
2 dl hvitt sukker
2 dl brunt sukker
2 ts vaniljeessens
2 ss kaffe
1 ss lys sirup
2 egg
200 g mørk hakket sjokolade

1. Bland smør (del det gjerne i terninger en time eller to før du skal bake, eller ta det ut dagen før - da blir det helt mykt), sukker og vaniljeessens.
2. Bland deretter inn kaffe, sirup og ett og ett egg.
3. Tilsett mel, bakepulver og salt.
4. Bland alt dette godt sammen for du tilsetter melet.
5. Den hakkede sjokoladen blandes inn helt til slutt.
6. Form kuler ved hjelp av to teskjeer og sett dem på en bakeplate - husk at de renner litt utover i ovnen, så ikke sett dem for nære hverandre.
7. Stekes ved 180 grader i 15 minutter.
8. Avkjøles på rist.
Jeg fikk en lys idè denne gangen, og brukte faktisk kjøkkenmaskinen på å blande alt sammen. Da ble deigen mye jevnere og det var mye lettere å arbeide da. Jeg tenker aldri over at man kan bruke kjøkkenmaskinen til å lage kaker, for jeg bruker den vanligvis bare til gjærbakst.
Denne oppskriften var veldig vellykket, kjeksene ble nemlig ganske myke etter at de var stekt, og de rant ikke sånn utover som de forrige jeg lagde.



Et lite tips er å halvere oppskriften, jeg fikk meg en overraskelse da jeg skulle begynne å forme kjeksene - det var nok en litt voldsom oppskrift, og det endte til slutt opp med 45 kjeks. Til tross for at min kjære allerede har arbeidet seg godt ned i kakeboksen, får han nok ta med seg en del av disse kaloribombene på jobben i morgen. Men i dag er det søndag, og da er det lov å kose seg litt. Vi har nemlig sjelden godteri på lørdagene lenger :)

Namnam



Jeg har vært på skattejakt i bestemors kjeller, og fikk med meg noen av hennes gamle Norgesglass hjem. De er jo helt toppers å oppbevare cookies i.
Jeg har også laget en etikett som jeg har hengt rundt. Stempelet er kjøpt på Søstrene Grene til en billig penge - det kan jo også bli en flott gave?
Boksen med "Cookies and Dreams" har jeg kjøpt på Kremmerhuset.
Den hvite boksen har jeg kjøpt på Living, og akkurat nå oppbevarer jeg personlig te i den.
Den lyserosa duken er også fra Kremmerhuset.

Sølvskjeen blir en sjelden gang tatt fram en vanlig søndag.


Noen vil kanskje også si at jeg har gått litt amokk med rosene jeg fikk av min kjære på Valentine's Day. De begynte å bli litt triste i vasen, så jeg klippet av toppen på de fineste og har pyntet med dem rundt om i leiligheten. Jeg håper de beholder noe av fargen da de tørker også.
Noen av rosene har jeg plassert i disse telysekoppene med kaffebønner.




3 kommentarer:

  1. Hærlig blogg, Gina! :))

    SvarSlett
  2. Så nydelige bilder og takk for at du deler oppskrift!

    Deiligste søndagskvelden ønskes deg!
    Her har vi pakket oss inn i pledd og koser oss med varm te.
    Klem fra Maia og Nala

    SvarSlett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.