torsdag 29. mars 2012

Kanelboller m/vanilje

Det var flere faktorer som spilte inn da jeg stod opp 07.30 i dag for å lage kanelboller.

For det første er det utrolig mye som må gjøres akkurat nå rundt disse skrivetider. Jeg benytter enhver anledning til å slippe unna for en liten stund i hvertfall (skapene har faktisk aldri vært så ryddige før).
For det andre oppdaget jeg en ny bolleoppskrift som jeg ville teste.
For det tredje er det snart påske, og jeg tenkte at kanskje gutta på jobben til min kjære ville sette pris på litt bakst. Det er jo tross alt snart ferie, og da er det lov å kose seg.
Og sist, men ikke minst, hadde jeg et stort behov for å kle av meg joggedressen, ta meg på litt mascara og lufte meg litt utenfor døra slik at jeg kunne føle meg som et normalt og sosialisert vesen igjen.
Den opprinnelige bolleoppskriften kan du finne på dagbladet.no HER.
Jeg elsker å mikse og trikse litt med oppskriftene jeg finner, og det var intet unntak denne gangen. Til tross for at jeg forøkte å holde meg så godt jeg kunne til grunnoppskriften, endte jeg opp med en noe annerledes oppskrift, som du finner nedenunder.


Jeg fikset en liten "lunsjkasse" til gutta på jobben til min kjære.
Den eneste kassen jeg kunne oppdrive som var stor nok var denne hvite trekassen som ellers fungerer som ei hylle.
Kanelboller m/vanilje

200 g romtemperert smør
Ca. 1200 g hvetemel
150 g sukker
30-40 g melis
1 ts bakepulver
2 ts kardemomme
1/2 ts salt
1 pakke tørrgjær
7 dl melk (37 grader)

Vaniljekrem, kanel og sukker til å ha inni.

1. Smuldre smøret sammen med melet enten får hånd eller i kjøkkenmaskin. Jeg brukte kjøkkenmaskin. La det være igjen litt av melet til å tilpasse deigen senere.
2. Tilsett salt, kardemomme, sukker, melis og tørrgjær.
3. Hell deretter i litt og litt melk mens du sper med resten av melet.
4. La deigen heve i 45 minutter.
5. Kjevle ut deigen og smør vaniljekremen på. Dryss deretter over kanel og sukker.
6. Rull sammen til en pølse og del opp i biter som settes på et bakebrett. Bollene skal etterheve i ca. 20 minutter.
7. Stek dem midt i ovnen på 225 grader i 15 minutter.

Vaniljekanelboller og kaffe.


Jeg skal være så ærlig å innrømme at jeg ikke tror gutta brydde seg om blomsten i kassen.
Men JEG syns iallfall det hører med å pynte litt når man kommer med påskelunsj.
Og JEG bryr meg om at det ser fint ut når jeg skal servere andre.
Jeg ikke gutta la merke til blomsten en gang.

Det ble lilla tema i dag, da den lilla hjertebollen var den eneste som fikk plass oppi kassen.
Flaks at jeg hadde sevietter med lilla, og en kjøkkenhåndkle med lilla på.
Jeg elsker by the way det kjøkkenhåndkleet, kjøpt på tilbud hos Kremmerhuset i fjor.
Og litt hverdagsluksus er lov når det snart er påske - derav melis på bollene, hihi.


Og nei, selvsagt var jeg litt egoist og donerte ikke bort alle disse deilige vaniljebollene til sultne og svette menn.
Jeg sparte en til meg selv også, hihi.

Fordi jeg fortjener det.
Lunsjen ble vel kanskje ikke av sunneste art i dag, upsi...
Men hva slår vel ferske vaniljeboller og en god kopp cappuccino?

Og helt til sist vil jeg takke alle dere søte som legger igjen et lite spor inne hos meg.
Det er allitid like morsomt å besøke dere igjen, og det gjør meg litt ekstra glad når noen leser bloggen til tross for at jeg gjør det helt for meg selv og min egen del.

5 kommentarer:

  1. NAM, det så utrolig godt ut! Flink du er :)
    Og for noen nydelige bilder! Vakkert - rett og slett..
    Ønsker deg en nydelig kveld videre :)
    Stor påskeklem!

    SvarSlett
  2. Hei!


    Så fine bilder!
    Selvfølgelig sparer vi en til oss selv!! Hihi.
    SÅ misunnerlige de mennene må være på din mann som har en så snill dame! :)

    Kos deg videre i helgen, og god påske!

    Klem ragnhild :)

    SvarSlett
  3. Oi, nam! Du må ikke vise sånt på en mandag!
    Nå må jeg nesten teste den oppskriften. *svak for bakverk*

    klem klem

    SvarSlett
  4. Så utrolig koselig av deg : ))
    og så klart måtte du spare en (ikke flere??) til deg selv! :D man må belønne seg selv og - spesielt når man har mye skolearbeid! Det er dessuten innmari vittig hvordan alt annet blir så mye mer fristende og enkelt når man egentlig burde jobbe med skolearbeidet... Det var jo i fjor i eksamenskjøret mitt at jeg satt og drømte om blå puter og gule blomster... hihi : )

    Lyktene du spurte om, er fra Kremmerhuset ja, men dessverre gamle og ikke lenger i butikk... Håper vi får inn igjen, for jeg skulle gjerne hatt flere ; )

    Ha en fin dag!

    Klem fra Silje.

    SvarSlett
  5. det står at det ska være bakepulver i men det sår ingenting lenger ned... så da kom ikke det med gitt.

    SvarSlett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.