tirsdag 24. april 2012

Havrebriks

Tirsdag er som regel treningsfri for min del. De siste ukene har tirsdagen blitt brukt til å skrive bachelor, men ettersom jeg kun mangler korrekturlesing på den har jeg tatt meg helt fri i dag.
Ettersom min kjære er så flink og står opp tidlig for å jobbe, får jeg stå opp tidlig å jobbe litt her hjemme med huslige aktiviteter. Jeg var oppe rundt 08.00 i dag for å svinge meg litt på kjøkkenet - noe passet veldig bra med tanke på været. Det er ordentlig innevær i dag, ute er det grått og stusselig.


Men inne er det lyst, hyggelig og lukter deilig bakst.

Havrebriks
1 pakke gjær
1 dl melk
5 1/2 dl lunket vann
400 g hvetemel
175 g grovt rugmel
150 g grovt sammalt hvete
10 g salt
250 g havregryn
40 g havrekli

1. Smuldre gjæren i en bakebolle og tilsett melken.
2. Tilsett da alt det tørre og rør sammen. Deigen skal være litt bløt ettersom havregrynene trekker til seg en del væske etterhvert.
3. La deigen heve i ca. 90 minutter.
4. Elt deigen og del en i to og la den hvile i ytterlige 20 minutter.
5. Form brødene slik du ønsker.
Jeg kjevlet ut deigen og brukte en pepperkakeform for å få til hjertene.
La dem etterheve i ca. 40 minutter.
6. Pensle dem med vann og vend dem/strø over havregryn. 
7. Stekes ved 200 grader i ca. 20 minutter.  

Deilig lunsj med ferske havrebriks med egg, salami og taffelost.

Dette var noen veldig gode rundstykker, og anbefales på det sterkeste.
De var også utrolig mektige - jeg er supermett enda!

Resten av kvelden må brukes til å planlegge bryllup og skrive lister på hva som må huskes, gjøres og kjøpes. Har jeg sagt hvor stor fan jeg er av lister?
Kanskje jeg gir en liten oppdatering om hvor langt vi er kommet senere?







3 kommentarer:

  1. duu, den koppen var nyyydelig!
    Hvor har du funnet den?
    *smelt*

    SvarSlett
  2. Den har jeg kjøpt på Indiska :))

    SvarSlett
  3. Disse var gode!! <3
    Byttet ut rugmel med Fibra og hadde i ristet linfrø og solsikkefrø.Og blandet havregryn med rug gryn. Ble nydelig smak... :-)

    SvarSlett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.