søndag 1. juli 2012

Oppskrifter - italiensk aften

Da vi hadde italiensk aften lagde jeg blant annet foccaciabrød og panna cotta.
Jeg fant noen enkle oppskrifter på nettet - presentert under.

Foccacciabrød
 
 
1 pakke gjær
1 liter lunket vann
20 g salt
1 kg hvetemel
Olivenolje til pensling
Salt til å strø over
 
 
Bland ut gjæren i lunket vann og tilsett salt og hvetemel.
Kjør det i kjøkkenmaskin til den er rørt ut - deigen skal være rimelig flytende og klissete.
Hev deigen i 30 minutter.
Kle en langpanne (jeg brukte en halv langpanne, en sånn kakeform med lokk. Langpanna kan bli for stor) med bakepapir og hell røren/deien over.
Bruk en skje til å fordele oljen på toppen av brødet, og strø med litt salt på toppen (kvernet salt er fint).
Stek foccaciaen midt i ovnen på 250 grader i 25 minutter.

Avkjøles på rist og serveres. Oljen gjør at brødet blir mykt og saftig inni, mens det blir sprø skorpe. Nam!

Panna cotta
 
 
6 dl fløte
1 dl sukker
2 vaniljestenger
3 plater gelatin
 
 
Legg gelatinen i vann i ca. 5 minutter til de er blitt bløte.
Del vaniljestengene på langs og skrap ut frøene.
Kok opp fløte med sukker og tilsett vaniljefrø. Visp dette godt sammen slik at frøene fordeler seg i blandingen. Legg deretter oppe resten av stengne.
Bland inn gelatinen, og ta deretter ut vaniljestengene.
Hell blandingen over i passe store dessertformer.
For best mulig resultat anbefaler jeg å la dem stå i kjøleskapet over natta.
 
 
Bringebærsaus
 
 
200 g bringebær
100 g melis
Noen dråper med sitronsaft


Ha alt i en blender og bland sammen. Hell over panna cottaen.

Jeg serverte min panna cotta i de herlige stettglassene fra IKEA/Kremmerhuset.
Jeg elsker de glassene å bruker dem til alt fra desserter til vannglass.
Desserten var veldig mektig, og neste gang fyller jeg nok bare halve glasset.

Resten av maten som ble servert kan du se HER.




1 kommentar:

  1. Så deilig! Takk for at du deler oppskrifter :)
    Elsker italiensk mat!
    Fin søndag til deg! God sommer :)
    Klem Camilla

    SvarSlett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.