søndag 16. desember 2012

Lucia

Et litt sent innlegg fra luciadagen fra min side ettersom jeg ikke har hatt tid til å overføre bildene fra kameraet. Vi har nemlig hatt gjester tre kvelder på rad og storkost oss med det - bloggingen har dermed blitt litt nedprioritert denne helgen. Neste uke braker det løs med siste innspurt før juleferie på Åhlèns, men jeg skal prøve å blogge litt til tross for lite tid i sofakroken. 

Her kommer et lite bildedryss over det som ventet gjestene på torsdag. 
Jeg syns jo det er så stas å gjøre det litt ekstra koselig når vi får gjester.


Torsdag inviterte vi noen venner hjem til oss på gløgg og lussekatter og vi hadde det så koselig!



Mandariner på et sinkfat - jeg falt helt for disse fatene da jeg så dem hos Plantasjen forrige helg, så nå har to av dem flyttet inn hos oss.




En liten pepperkakedame har fått englevinger og pynter så fint på serviettene. 


Pepperkaker er såå fint å pynte med, vi har våre i ei glasskrukke med lokk som har fått et julebånd på seg til jul. Sølvtøyskjeen har også funnet veien til kjøkkenet nå i disse juletider. 



Jul på sinkfatet! 
Legg merke til det supersøte tehuset fra Åhlèns.


Alle fikk hver sin lille førjulsgave.




Pepperkakeform med mann til guttene og snøkrystall til jentene - jeg syns det er sååå gøy å pakke inn gaver dette året!


Lussekatter

2 pakker fersk gjær
300 g margarin
1 liter melk
300 g sukker
2 ts gurkemeie
4 ts kardemomme
1 ts salt
Ca. 2 kg mel.

1. Smelt smøret og bland inn melken. Sørg for at blandingen er rundt 37 grader. Smuldre gjæren og bland dette sammen med melkeblandingen. 
2. Bland inn alt det tørre og elt deigen godt. 
3. La deigen heve til dobbel størrelse.
4. Del opp deigen i passe store emner og form de lussekattene du ønsker. La dem etterheve i 10-15 minutter før de stekes midt i ovnen i ca. 10 min på 250 grader.  

Oppskriften holder til fire bakebrett med store lussekatter. 

Nå skal jeg krype opp i armkroken til mannen og kose meg med kopp te og finalen på Farmen. 


4 kommentarer:

  1. Nydelige stemmningsfulle bilder du viser, kan ikke tro annet enn at gjestene dine koste seg maks og fikk julestemning i bøtter og spann ;)
    Dette kan du virkelig søta :)

    Ha en super fin uke!
    Klem

    SvarSlett
  2. Hei
    Enig, stemningsfulle koselige bilder, flink til å gjöre det koseligt ser jeg.

    ha en fin dag,
    klem aina-kristin

    SvarSlett
  3. Hei! Nydelige bilder! Kan jeg spørre hvor du har kjøpt glasskrukken med pepperkaker? Jeg leter nettopp etter en slik glasskrukke... :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei:)
      Den har jeg kjøpt på Åhlens, og de butikkene er dessverre nedlagt i Norge nå. Det er muligndet går an å bestille på nett fra Sverige, eller kanskje de har noen lignende på Lagerhaus eller Kremmerhuset :) Lykke til!

      Slett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.