onsdag 8. januar 2014

Veien til vår kjøkkendrøm

Jeg har siden midten av desember tenkt å lage et litt lengre innlegg om kjøkkenet vårt, så det passet jo bra at NIBs januarutfordring heter nettopp "Blanke ark på kjøkkenet".

Det er ingen hemmelighet at jeg er ei skikkelig kjøkkenjente. Det er ikke bare det at jeg er glad i matlaging og baking som gjør at jeg er så glad i akkurat dette rommet, men det er så hyggelig at vi kan samles rundt kjøkkenbordet når vi har gjester. Det er noe med stemningen her - på kjøkkenet kan vi tilbringe tid uten bakgrunnsstøy fra tven og bare konsentrere oss om hverandre og god mat.

Jeg slapper mer enn gjerne av på sofaen foran tven, men jeg har nok alltid vært ei kjøkkenjente. Jeg har derfor lenge (ja faktisk lenge før vi i det hele tatt begynte å tenke på husbygging) hatt tanker om mitt drømmekjøkken. Da husbygging ble et faktum skjønte jeg at det var nå jeg hadde mulighet til å virkeliggjøre mine kjøkkendrømmer. Tanker, idèer, inspirasjon og ønsker kom ned på papiret.

Jeg hadde noen kriterier som jeg ikke ønsket å vike fra, og selvsagt mange ønsker. Mine absolutte kriterier dannet utgangspunkt for resten av planleggingen. Kriteriene var at det skulle være stort nok til å romme et stort spisebord med plass til mange gjester og det skulle være god benke- og skapplass. Videre stod vedovn, kjøkkenøy og inngang fra entrèen høyt på ønskelisten, men dette var ikke absolutte kriterier. Da vi begynte å se på plantegninger av ferdighus var det mange som ble forkastet nettopp på grunn av at kjøkkendrømmen ikke lot seg oppfylle. Da vi kom over plantegningen på huset vi har nå, så vi potensial i hele huset. Med utgangspunkt i plantegningen gjorde vi noen få små forandringer i hele huset slik at vi kunne ha det akkurat slik vi ville, og jeg innså at nå kommer vi til å få kjøkkenet jeg hade drømt om. Og ikke bare kunne kriteriene bli oppfylt, men også mesteparten av det som stod høyt på ønskelisten.

Kjøkkentegningen vi likte best. 


Nå startet planleggingen for alvor i IKEAs kjøkkenplanlegger (ja, for jeg hadde for lengst bestemt meg for hvilket kjøkken jeg skulle ha i mitt fremtidige hus.) Vi lagde mange alternativer; med og uten inngang fra entèen, med og uten overskap, skuffer og skap, alternativer med færre vinduer og alternativer med kjøkkenøy. Vi ble til slutt enige om vår favoritt. For å komme ett skritt nærmere kjøkkendrømmen trengte vi bare å gjøre noen ørsmå forandringer fra de opprinnelige plantegningene; fjerne veggen mellom det som var kjøkken og spisestue og fjerne ett av vinduene på kortsiden. Dette gikk byggefirmaet med på, og vi har nå et kjøkken på 39,2 kvm.

Plantegning med endringer. 

Kjøkken under byggeprosessen.


Kjøkken under byggeprosessen.

Det er sikkert mange av dere som erfart at det å bygge hus eller å pusse opp sammen med noen innebærer en hel del diskusjoner og kompromisser. Vi var ikke noe unntak. Det har vært endeløse diskusjoner, argumentering, research og mange kompromisser har blitt inngått underveis. Mannen skjønte allikevel ganske raskt at det ikke nyttet å inngå så veldig mange kompromisser når det gjaldt akkurat kjøkkenet. Til gjengjeld har jeg gitt meg på en del andre ting. Dette var et rom jeg hadde drømt om så lenge at akkurat her skulle det være slik jeg ønsket. Jeg godtok ikke billigere alternativer - eller andre alternativer overhodet - når vi først skulle bygge og hadde mulighet til å få det akkurat slik vi ville ha det. I dag tror jeg mannen er nokså fornøyd også.

Stor og god benk.

Per dags dato er det to ting vi ikke er helt fornøyde med. Det ene er at vi i all iver og i et uoppmerksomt øyeblikk kom til å blande feil fugemasse slik at flisene over komfyren fikk en annen farge enn vi hadde tenkt. De skulle egentlig være lysegrå, men endte dessverre opp som mørkegrå!!! Det andre er åpningen mellom kjøkken og stue. Her greide jeg å krangle meg til å få sette inn ei dør. Jeg tenkte nemlig at det ville være praktisk å kunne ha mulighet til å stenge av dersom vi ønsket å fyre på kjøkkenet uten å varme opp halve førsteetasjen. Sannheten er at den første uken vi bodde her stod døren åpen hele tiden, og når kjøpmannsdisken meldte sin ankomst måtte enten døra være lukket hele tiden eller så måtte den av.
Det hele endte med at døra ble hektet av, og vi har nå åpen løsning - mannen godter seg litt over dette enda, mens jeg er strålende fornøyd med den åpne løsningen mannen ville ha.

Flisene over komfyren.

Åpning mellom kjøkken og stue.

Til tross for dette er jeg utrolig fornøyd med resten. Kjøkkenet har blitt lyst, romslig og personlig.
Jeg mener selv at vi har fått fram stilen vår i kjøkkenet, og at det gjenspeiler hvem vi er. Vi valgte et hvitt kjøkken med benkeplate i heltre for å myke opp og gjøre det litt varmere. Vi ønsket et så lyst gulv som mulig og endte opp med hvit eikeparkett. For å bryte opp litt var jeg meget bestemt på å ha limtegl på kjøkkenøya og bak vedovnen, og mannen måtte til slutt gi seg - det nyttet ikke å diskutere med meg.

Oversiktsbilde tatt fra spisebord.

Enkelte ting på kjøkkenet har jeg blitt ekstra godt fornøyd med. Både av praktiske - og estetiske årsaker. Mine topp fem kjøkkenfavoritter er:
Peis
Oppvaskkummen
Mikrobølgeovn inni skapet
Kjøkkenøy med barløsning

 Inngang fra entrè


 Jeg elsker peisen.
Den gir en herlig stemning og varmer godt når vi er på kjøkkenet. Jeg liker også høyden på selve innsatsen. Det er fint at den glir inn med resten av kjøkkeninnredningen og at det er plass til å stable ved under. Limteglveggen bryter opp det hvite og bidrar til at kjøkkenet blir en smule industriell.



Ikke bare er oppvaskkummen hvit og lekker. Den er også dyp og praktisk slik at vi ikke kan se oppvasken mens vi spiser. Vi valgte et blandebatteri med håndtak som ligner håndtakene og knottene vi har på innredningen. Vi ønsket også at det skulle være uttrekkbar slange på den - den er genial. Det er utrolig praktisk at man kan trekke ut slangen for å vaske hele vasken og for å spyle av tallerkner m.m.

Høyskap med mikrobølgeovn. 

I utgangspunktet hadde vi tegnet kjøkken med integrert mikrobølgeovn og kaffemaskin, da dette er mye penere. Da vi skulle bestille kjøkken ombestemte vi oss. Vi hadde en mindre pen mikrobølgeovn og en god kapselmaskin fra før, og øynet muligheten til å spare noen tusen på å tenke annerledes. Vi ble enige om at kapselmaskinen fikk duge noen år til, og jeg foreslo at vi kunne sette inn et ekstra høyskap og få elektrikeren til å legge opp en stikkontakt inni skapet til mikrobølgeovnen. Slik kunne vi bruke den vi hadde uten å irritere oss over at den ikke er så pen eller at den tok opp benkeplass. Vi bruker tross alt ikke mikrobølgeovnen så ofte, så det gjør ingenting at den er inni skapet.

 
Kjøkkenøy. 

Limtegl ved peisen og kjøkkenøya. Jeg deltar også i NIBs utfordring med dette bildet. 

Jeg ønsket meg kjøkkenøy av to grunner; de er utrolig lekre og de gir ekstra skap- og benkeplass. Vi var ikke enige om hvordan kjøkkenøya skulle se ut, men etter litt diskusjon endte vi opp med en liten opphøyning med plass til barstoler og limtegl på baksiden. Kompromiss var for meg uaktuelt. Mannen målte, snekret og bannet under arbeidet og til slutt endte jeg opp med å måtte fuge limteglen selv. Jeg fuget ca. tre "rader" før jeg bannet både høyere og mer enn mannen. Mannen skjønte hvor mye dette betydde for meg, og tok gledelig over - snill som han er! Det var litt jobb å få det til, men nå er vi begge kjempefornøyde! Kjøkkenøya består av seks skuffer, har god benkeplass og i tillegg et barbord. Opphøyningen er veldig praktisk. For det første får vi plass til beina under selve bordplaten når vi sitter der, og for det andre kan vi sette frem mat o.l. på baksiden når vi har gjester uten at det synes fra spisebordet. I stedet for spotlighter på hele kjøkkenet valgte vi to små industrilamper over øya for at det skulle stå i stil med limteglen.

Åpning mellom entrè og kjøkken.

Vi tegnet kjøkken både med og uten skyvedør mellom entrè og kjøkken. Jeg er veldig glad for at vi endte opp med skyvedør. Det er veldig praktisk å kunne gå rett inn på kjøkkenet med matvarer i stedet for å gå igjennom stua. Dessuten ligger trappa rett ved siden av skyvedøra slik at vi lett kan komme opp opp i andre etasje fra kjøkkenet.

Spisebordet.


Jeg er selvfølgelig også veldig fornøyd med at vi fikk til å ha et stort spisebord på kjøkkenet. Spisebordet med tilhørende sittebenk var vi så heldige å få i innflyttingsgave av mamma og hennes mann. Vi fikk selv velge, og vi begge ønsket et stort bord med plass til mange. Vi liker å ha gjester og invitere på mat, så god plass rundt bordet er viktig for oss. Dette er 100 cm bredt og 240 cm langt.

Det har vært en lang vei å gå, mange diskusjoner, tanker og idèer. Men nå sitter jeg her og har fått kjøkkendrømmen oppfylt. Og det beste av alt må jo være at vi har gjort dette sammen. At min kjøkkendrøm også har blitt mannen sin. Nå sitter vi her i vårt kjøkken - vår drøm. Sammen.

Jeg blir nok allikevel aldri helt ferdig med kjøkkenet. Etterhvert som vi har bodd her kommer jeg stadig opp med flere idèer - dette er et rom jeg ønsker å tilbringe tid i.  For meg er ikke kjøkkenet et rom som kun er en nødvendighet i et hus. For meg er det er et rom jeg ønsker skal være hyggelig for oss som bor her og for alle som kommer på besøk. Det skal være varmt, trygt, personlig og hjemmekoselig.


Dette innlegget er skrevet mest for min egen del, slik at jeg kan gå tilbake å se hvordan vi endte opp med dette fantastiske rommet som jeg er blitt så glad i. Men det er selvsagt veldig hyggelig at du fremdeles leser og har fått et innblikk i veien til vår kjøkkendrøm.

- Gina  

9 kommentarer:

  1. Det er bare en ting å si!! WOW! :) Elsker kjøkkenet deres! Så flott og stort! Og detaljene er bare rålekre! :) fin kveld til deg!
    Klem

    SvarSlett
  2. Nydelig kjøkken og så stort og fint :) DIgget den øya med murstein på!

    Masse lykke til :)

    Klem Carina

    SvarSlett
  3. Hei, dette ble kjempe fint! Hva slags gulv er dette?

    SvarSlett
  4. Takk :) Gulvet er fra Kahrs, hvit matt eik Abetone :)

    SvarSlett
  5. Kjempelekkert rom! :D Skjønner godt at du er fornøyd ;)

    Om vi noen gang ender opp med å bygge hus ønsker jeg meg digert kjøkken også. :)

    SvarSlett
  6. wow... for ett lekkert kjøkken å hus!
    Her kommer æ mer enn gjerne tilbake ;)
    Bli jo rett å slett små misunnelig... hihi

    Ha en flott dag!
    Trine

    SvarSlett
  7. Hei Gina!

    For et flott kjøkken du/dere har!:) Er det mulig å spørre hvor du fikk limteglen fra og hva navnet på fargen er? Jeg leter og leter etter en passende farge på tegl i stua, og den du har var bare midt i blinken. :)

    Hilsen Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eirin:)
      Limtegelen kjøpte vi på Fagflis, og det er Scantegl og fargen heter Redstone Grey Kalk.

      Slett
    2. Fantastisk! Tusen takk!:) -Eirin

      Slett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.