onsdag 5. februar 2014

Brownie med ostekrem

Både mannen og jeg elsker ostekake og brownies, så en kombinasjon av de to måtte jo bare bli en suksess!
Jeg trikset litt med min faste brownieoppskrift og googlet litt på jakt etter oppskrift på ostekrem.
Resultat: Himmelsk. Og det er jo lov å kose seg litt ekstra når man har bursdag...?!


Brownie
170 g smør
310 g sukker
2 ts vaniljesukker
3 egg
100 g hvetemel
50 g bakekakao
50 g smeltet kokesjokolade
1 ts bakepulver

1. Smelt smøret og putt deretter sjokoladen oppi - da smelter den også. 
2. Pisk egg og sukker til eggedosis og tilsett resten av ingrediensene. 
3. Stek kaken på 180 grader midt i ovnen i ca 20-25 minutter. 

Denne oppskriften holder til en halv langpanne (kakeform med lokk), du må doble oppskriften dersom du skal lage ei hel langpanne.

Å lage brownie uten egg er helt umulig, så mannen trosser allergi og velger eksem noen dager hvis det betyr at han kan kose seg med brownie innimellom.

 
 Jeg tok utgangspunkt i oppskriften på Trines matblogg da jeg lagde ostekremen. Den opprinnelige oppskriften finner du HER. Jeg lagde den noe annerledes;

400  Philadelphiaost
150 g hvit sjokolade
3 dl kremfløte
100 g sukker
1 vaniljestang hvor frøene skrapes ut.
2 gelatinplater
50 g hakket kokesjokolade

1.  Legg gelatinplatene i kaldt vann i ca. 10 minutter. Smelt deretter den hvite sjokoladen i et vannbad.
2. Bland Philadelphia sammen med sukker, og vaniljefrø. 
3. Visp inn fløte slik at det blir en tykk krem. 
4. Klem ut vannet av gelatinplatene og rør dem ut med 2 ss varmt vann.
5. Bland gelatinen og den hvite sjokoladen inn i ostekremen. 
6. Tilsett hakket kokesjokolade.

Kremen fordeles på en avkjølt brownie (husk å snu brownien opp ned, slik at kremen fordeles på browniens underside). La kaken stå natten over.

Det har blitt en del mat og oppskrifter den siste tiden, men jeg lover at det kommer noen interiørinnlegg snart - jeg har noen bilder på lur. Ellers tar jeg veldig gjerne i mot innspill fra dere. Er det noe dere savner eller noe dere lurer på? Spør i vei, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan.

- Gina 

1 kommentar:

  1. Åh!! Den såg rett og slett nydelig ut!! :) Denne skal virkelig prøves ut! ;)

    SvarSlett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.