søndag 2. februar 2014

Hjortegryte

I går inviterte vi svigers på middag.Vi koste oss med hjortegryte og vin i mange timer, og i dag fortsetter festen. Jeg lager nemlig sjelden for lite mat, så i dag blir det restemiddag - nam!


Dette var første gangen jeg prøvde meg på denne retten - heldigvis var mamma på tråden og loset meg igjennom steg for steg. Jeg har dessverre ingen oppskrift å gi dere, ettersom vi er store tilhengere av slumpemetoden. Men jeg vet iallfall hva jeg brukte, så hvis dere vil prøve er det bare å slumpe i vei. 

Jeg startet med å brune ferdigkuttet hjortekjøtt. Da kjøttet var brunt spedde jeg med litt vann og buljong og lot dette putre litt, mens jeg brunte gulerøtter, løk og sopp. Da grønnsakene var gyldne puttet jeg det i gryta sammen med kjøttet. Da spedde jeg med rømme, vann og matfløte til jeg fikk ønsket konsistens. Jeg smakte til med solbærsaft, salt og pepper. I går serverte vi gryta med hjemmelagde rundstykker (som også blir laget ved hjelp av slumpemetoden) og potetbåter med olivenolje, salt og pepper.



Enkel borddekking med favorittfargen, mint, selvfølgelig!


 Til jul var vi så heldige at vi fikk gryte og ildfaste former fra LeCreuset. Det kjekke med disse er jo at de er så lekre at man kan servere maten rett fra gryte. Dessuten var de gode og tilberede mat i - tommel opp!
Underlaget fikset jeg enkelt ved å samle fire glassunderlag.


Til dessert hadde vi terte med vaniljekrem og bringebær. Oppskriften fant jeg på Trines matblogg, og det var virkelig mums. Mannen har bursdag på tirsdag, og det er mer vaniljekrem igjen i kjøleskapet, så kanskje det blir en liten reprise allerede da. Den var nemlig veldig enkel å lage. Vil du prøve deg finner du oppskriften HER.

I morgen kommer endelig bestillingen min fra IKEA. Mamma kjøpte med litt småtteri for meg i går, så nå er det ikke lenge før lesekroken på kjøkkenet er helt ferdig. 
 Ønsker dere en riktig fin søndag!

- Gina 

4 kommentarer:

  1. Hjortegryte er så godt! :) Herlig pyntet bord, og jeg elsker serviettene. Har dem selv også! ;)
    Ønsker deg en fin ny uke!
    klem

    SvarSlett
  2. Det såg utrulig godt ut:)kan tenke meg dere koste dere!
    Ønsker deg ei fin ny veke!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  3. Det hørtes fantastisk godt ut :) Hvor er de blå putetrekkene kjøpt (stripete, mørkeblå og mønster)? Og de glassunderlagene? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Blå putetrekk er fra høstens sortiment fra Kremmerhuset, de med mønster er fra Keiserens nye, mens de stripete er fra H&M Home.
      Glassunderlagene er også fra Kremmerhuset. Det var fjorårets sommervare og har vært på salg, så tviler på at du finner dem lenger :/

      Slett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.