tirsdag 4. august 2015

Dessert vol. 1.

På lørdag bestilte vi finvær og inviterte noen vennepar på grilling. 
Jeg liker jo veldig godt å stelle i stand litt ekstra, og som seg hør og bør fikk gjestene også servert dessert. Denne gangen ble det både kake og en sommerlig vri på tilslørte bondepiker. 






Sommerlig jordbærdessert 
Rekker til sju dessertglass  

1 ss smør
Ca. 8 Digestivekjeks
Kanel
4 ss vaniljekrem
Ca. 3 dl kremfløte
400 g jordbær
1 sitron
1 neve mynteblader
14 marengs
Friske jordbær til pynt. 

1. Smelt smør i ei panne og bland inn knust kjeks og et dryss kanel. La smøret og kanelen trekke inn i kjeksblandingen før den avkjøles. 
2. Bland jordbær, saften fra en sitron og mynteblader sammen. Bruk gjerne en blender eller smoothiemaskin, slik at det blir en jordbærsaus. 
3. Pisk krem av fløten og bland inn vaniljekremen. 
4. Del marengsen i små biter - bruk to marengs per glass.
5. Start med å fylle glassene lagvis med kjeksblanding, knust marengs, krem og jordbærsaus. 
Jeg la to lag med krem og jordbærsaus før jeg toppet desserten med friske jordbær. 




Dette er en dessert som helt sikkert blir like god ved å bruke bringebær. 

- Gina 


2 kommentarer:

  1. Hei! Jeg giftet meg på lørdag!! Vi brukte oppskriften din på bringebærvelkomstdrink, det ble stor suksess:) takk for oppskrifter! Hilsen Kristine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kristine:) Oi, så utrolig hyggelig at du tok en sjans på å teste oppskriften i bryllupet! Og så bra synden falt i smak hos gjestene:) Den er jo veldig god!

      Slett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.