søndag 22. november 2015

Inspirasjon: Lysfat

Jeg har fått spørsmål om jeg ikke kan lage et lite inspirasjonsinnlegg til hvordan man kan sette sammen lysfat, og hva man kan plassere sammen. Jeg er overhodet ingen ekspert, men jeg deler allikevel noen av mine tips. Fokuset ligger på vinter- og juleinspirerte lysfat. 

Keep it clean. 

 
Da det nærmer seg desember og adventstid bruker vi veldig mye levende lys hos oss. Jeg syns det er fint å sette sammen hvite lys i ulike størrelser på et stort fat og gjerne pynte med noe grønt. La gjerne lysene stå ute litt, eller vipp litt på dem slik at stearinen renner nedover - det gir et rustikt preg.  Jeg elsker svibler, og disse er fast inventar både på lysfat og i vinduskarmer fra slutten av november og ut desember.
Nature.

Bring naturen inn! 
Gå på skattejakt før snøen legger seg, og hent små granbusker, kongler og nakne kvister. 

Glas. 


Både telys og svibler gjør seg fint i dekorative glass. Jeg pynter også med snacks på bordet til tider. Har du fått fin sjokolade eller er glad i å knaske nøtter til jul? Legg dem i en kopp og la de få plass på fatet.


Mix.

Jeg liker å blande ulike materialer som tre, sink og glass. 
Putt lys i gamle Norgesglass, ta vare på fine glassflasker/syltetøyglass og bruk dem til lys, kvister eller busker. Legg noen julekuler på lysfatet, eller strø dem utover et dekket bord.


Til kjøkkenet syns jeg det gir det er koselig å sette frem krukker og lignende med pepperkaker, kanelstenger, ei skål med klementiner, ei fin flaske gløgg osv. Jeg syns det gir en lun og god stemning med alle luktene man får ved å sette sammen svibler, gran og kanel. 

Og sist, men ikke minst - bruk levende lys! 
Bland kubbelys, kronelys og telys sammen. Sett sammen i ulike høyder og ulike lyslykter. Da vi har gjester, tenner jeg lys overalt - i vindukarmer, på do, i gangen og ute. Det gir en utrolig koselig og god stemning. 

 
Fin søndag til deg!

- Gina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.