søndag 25. september 2016

Eplekake

Da høsten sniker seg på blir det innevær, kaldere ute, mørkere om kvelden og flere grå dager, og da føler jeg en innmari trang til å bake den typiske høstbaksten. I dag har det vært ganske allright vær, men hele uka har vært grå og trist og jeg var innstilt på å bake eplekake i helgen. Denne gangen prøvde jeg meg på en ny oppskrift igjen, og lot meg inspirere av oppskriften Caroline Berg Eriksen la ut forrige uke.  


Eplekake

150 g sukker
150 g mykt smør
3 egg
400 g hvetemel
2 ts vaniljesukker
1 ts bakepulver
0,5 dl eplejuice
2 dl kulturmelk

3 epler
2 dl eplejuice
100 g sukker
Et dryss kanel
Hakkede mandler til pynt

1. Skrell epler og del dem i båter. Kok dem opp sammen med 2 dl eplejuice, 100 g sukker og et dryss kanel. La de deretter trekke mens du lager kaken. 
 2. Pisk sammen mykt smør og sukker. Tilsett egg. 
3. Tilsett det tørre og deretter eplejuice og kulturmelk. Pisk godt sammen i en kjøkkenmaskin for å få en luftig kake. 
4. Hell røren i en smurt kakeform, og legg eplebåtene på toppen. 
5. Strø på sukker, kanel og hakkede mandler. 
6. Stekes på 180 grader i 45 minutter.

Jeg har lenge lett etter en oppskrift på eplekake som kan ligne noen av de man kan kjøpe på restaurant, og nå har jeg endelig kommet frem til en jeg kommer til å være trofast mot. 
Eplene ble mye bedre da man koker dem først, og da man pisker mykt smør og sukker hvitt blir det en mye luftigere røre som resulterer i en mer kompakt og god kake. Syns jeg da. Da jeg i tillegg erstattet melken med kulturmelk og tilsatte eplejuice i røra ble det helt innafor.   

I forhold til livsstilsendringen min ser dere at jeg koser meg akkurat som før i helgene, men i stedet for å spise kakerester resten av uka (som jeg ville har gjort for en måned siden), kommer jeg til å fryse halvparten slik at jeg kan ta opp da vi får gjester. Det er slike forandringer jeg trenger å gjøre for å komme dit jeg vil. 

God søndag!
- Gina







 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.