onsdag 7. desember 2016

Minis vottekolleksjon 2016

For en lite stund siden la jeg ut bilde av vottene jeg har strikket til mini i det siste, og det var mange som kontaktet meg og lurte på oppskriften. Jeg strikker aldri vottene like, da jeg bruker ulik tykkelse på garnet osv. Jeg prøver meg egentlig bare litt frem, men tenkte å lage et eget innlegg allikevel. 


Bestemor er supersnill og har strikket mange bukser og rompere i høst, og hun leverer alltid garnet som blir til overs tilbake. Plutselig hadde jeg en hel haug med garn som kun rakk til et par babyvotter. 


Babyvotter

Jeg strikker dem veldig enkelt og helt uten tommel. Jeg syns det er absolutt det beste til de små. 

Jeg strikker vottene på pinner og bruker alltid pinnestørrelse 2,5 (nesten uansett garntype).

Legg opp 40 masker og fordel dem med 10 masker på hver pinne. 

Strikk vrangbord (to rett og to vrang) til ønsket lengde på votteskaftet. Jeg syns det er greit å ha de litt lange på grunn av at de sitter bedre på da. Jeg strikker omtrent 20-22 riller (kommer an på tykkelsen på garnet). 

Deretter fortsetter du med glattstrikk til du får ønsket lengde. Jeg varierer mellom 18-22 riller. 

Fell av ved å strikke to masker, ta dermed av en løs maske, strikk en maske og dra den løse over. 
Strikk ut pinne nummer en. Strikk deretter på pinne nummer to til det gjenstår to masker. Disse strikkes sammen. Gjenta på pinne nummer tre og fire. 

Fell slik til du står igjen med seks masker. Da trekkes tråden igjennom og sys fast. 

Voilà

Jeg strikker gjerne på bestilling hvis ønskelig. 
Send meg en mail, eller legg igjen en kommentar.

-Gina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.