søndag 11. desember 2011

Julegrøt

I helgen er det virkelig jul her hjemme hos oss; julemarked i går, julepynting og julegrøt (ja, jeg vet det er litt tidlig, men jeg bare måtte), og litt innpakking av julegaver.

Jeg kjøpte meg nemlig enda litt mer rødt stæsj på fredag, og hvilken stemning sier nå bare jeg.
Jeg lar bildene fra dagens grøtkos tale for seg.



Lilla lys og servietter har blitt byttet ut med lange røde lys og røde servietter.
Bordet er også pyntet med to minijulebukker - julebukker hører nå julen til. Punktum.
Jeg syns det er litt vanskelig å vaske den glassflasken med vannet i, så jeg kom på en genial idè, nemlig å ha saften oppi en smal vase jeg fant. Da kunne vi selv blande saften så sterk som vi ønsket, vasen er dekorativ og rød saft glir rett inn i dagens julebord :)

 Jeg har også plukket opp idèen om å skjære ut smøret i pepperkakeformer fra et sted. Jeg husker dessverre ikke hvor - tilgi meg! Så jeg skjærte smøret i skiver før jeg stakk dem ut med minipepperkakehjerteformen vår.
Fatet har jeg vunnet på et stevne for mange år tilbake. Den gang syns jeg bare det var skrot - og i dag elsker jeg det. Jeg pyntet også på fatet med kanelstenger. Ahh..



Rød julebolle fra IB Laursen. Jeg kjøpte den mellomste, men den minste og den største står også på ønskelisten, sammen med piskebollene som hører til serien. Jeg syns dette er en nydelig rødfarge, og en ordentlig julebolle. For ikke å snakke om tresleiva!
Dagens grøt var også ekstra "julsk", jeg byttet ut litt av melken med en liten fløteboks. Grøten ble da tykkere og fyldigere.

Julegrøt

2 dl grøtris (i dag brukte jeg Mings, jeg syns nok den er best)
9 dl melk
3 dl kremfløte

1. Kok opp grøtrisen sammen med melk og fløte. Rør hele tiden, slik at det ikke svir seg.
2. Etter at grøten har kokt opp, la den småkoke på svak varme i ca. en halvtime. Jo lenger den putrer, jo bedre blir den. Husk å røre også her :)


Sandkakeformene har jeg fått helt dilla på denne høsten. Du finner den overalt hjemme hos meg, og jeg bruker dem til allslags!

Velbekomme :)


Etter maten stod det gaveinnpakking for tur for min del, mens mannen i huset ligger syk på sofaen og ser på langrenn, Top Gear og gud vet hva. Men det er litt koselig også, vi koser oss sammen med forskjellige ting, uten at vi ikke er sammen hvis dere skjønner?
Noen smakebiter fra gaveinnpakking;


Jeg fant noen gratis Tea Tags som man kan skrive ut på bloggen Konfetti blog
Hvordan du lager dem finner du her.
Jeg syns de var kjempemorsomme, og det blir noe mer enn bare teen og gi bort - man viser faktisk at man har brukt tid på gaven, og de var jo bare kjempesøte :)


Jeg har fått øynene opp for hvitt innpakningspapir - da kan man pynte mye mer på gaven.
Jeg har blant annet kjøpt meg mønstertape fra Søstrene Grene i forskjellige varianter,
englesjokolade fra Nille som jeg har tapet på gaven, og hamptråd til å snurre rundt.
Dymoen syns jeg også er veldig dekorativ, og jeg bare elsker den dingsen -
jeg bruker dymo på alt.


Ønsker dere alle en riktig god adventsøndagskveld.

Og ikke glem å melde dere på Give Away - det er få påmeldte foreløbig, så sjansen for at det blir akkurat deg er stor :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.