lørdag 10. desember 2011

My boyfriend and I went to Christmas Market in Røros...

... and all I got was this lovely lunch.


To smultringer fikk jeg også :)

Vi stod opp ganske tidlig i dag, og satte kursen mot Røros. Jeg har gledet meg så lenge til denne turen, og endelig var dagen der.
For en herlig dag sier jeg bare. Gradestokken viste - 7 grader, snøfillene dalte ned og det ble liksom aldri ordentig lyst i dag.
Men hvilken stemning - å være på julemarked på Røros var som å bli dratt 100 år tilbake i tid - en opplevelse.
Det var så mye flott å se på der, at jeg ikke fikk kjøpt meg annet enn denne nydelige lunsjen fra Skanckebua (og jeg kjøpte ikke den heller, for min kjære spanderte). Det er noe som heter potatoskins som er gratinert med ost,  bacon, rømme og purreløk - namnam! Til dessert kjøpte vi oss de ferskeste og varmeste smultringene jeg noensinne har smakt.

Innbyggerne i Røros har jammen stått på for å gjøre det koselig til denne helgen.
Julegatene var pyntet med granbar og lys, og overalt kunne vi se flotte lykter av is, isskulpturer, høyballer, julenek og juletrær (med innpakkede gaver under).
Gatene var også fylt med boder hvor man kunne kjøpe alt fra deilige ullklær til spekepølser.
Man kunne holde varmen ved å stille seg inntil en av mange gryter med bål oppi, som stod plassert rundt om i gatene. Man kunne også få kjøre en liten tur med hest og slede - det hadde jeg kjempelyst til, men min kjære er så allergisk så vi måtte stå over. Jeg vil jo ikke kjøre hest og slede alene.
Til og med lukten i gatene falt jeg for i dag, det luktet deilige smultringer, bål, julenek, granbar og kulde - hvilken kombinasjon.

Menneskene vi møtte var kledd i store ullgensere, nisseluer og pelskåper og de kjørte rundt på sparkene sine - jeg elsker spark, men føret er litt så som så her oppe i Trondheim :/
Jeg gled allikevel kanskje litt inn ettersom jeg dro på meg ullgenseren min i dag morges i frykt for å fryse i hjel!


Vi fant oss en koselig liten krok i kjelleren på Skanckebua, og hadde utsikt til alle menneskene som gikk forbi i gatene og parkerte sparkene sine her.

Det var virkelig liv i gatene i dag, se bare her;
Bygningene er så gammeldagse og koselige, og nesten alle butikkene har en liten søt bjelle som ringer når du går inn :) Jeg ble så fasinert av den koselige stemningen at jeg helt glemte å se etter noen fine minner å ha med hjem... Foruten en hel masse bilder som jeg gjerne deler med dere.


Venstre: Frøyas Hus - en koselig liten bakgårdsbutikk med en liten kafè inni.
Høyre: Fjellpryd - blomster, gaver og interiør.
Legg merke til hvor vakkert og gammeldags alt ser ut utenfor butikkene, tavler med skrift på, julenek, spark til utstilling og juletrær :)


Her står hesten og venter på neste tur - det var mange i kø, og alle fikk sitte under skinnfellene på turen.
Vi fant også et reinsdyr som stod og voktet gaten.


Gammeldagse ski stod linet opp til pynt utenfor butikkene.




Jeg ser nå at stemningsbildene fra Røros var mye mørkere enn de så ut da vi tok dem - men pyttpytt, da får dere et innblikk i hvordan det var å være der i dag. Det var nemlig ikke ordentlig dagslys :)

På veien hjem kjørte vi innom feriestedet til min kjæres familie for å ta en titt - vakkert :)


Ha en fin lørdagskveld :)

Oioi - Husk Give Away som trekkes Lille Julaften - alle kan melde seg på :)

4 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Morro å se at man er blitt tatt bilde av! :D

    Mvh
    Meg med hesten

    SvarSlett
  3. Morro å se at man er blitt tatt bilde av :D

    Mvh
    Meg med hesten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Wæææ, vittig :P
      Håper det går greit at jeg har det bloggen!

      Slett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.