søndag 12. februar 2012

Bursdag

Dette har vært min bursdaghelg :)
Selveste dagen var på fredag, og den ble tilbrakt på skolen og til å ordne til litt her hjemme.
Vi lagde pizza og bare koste oss hjemme på fredagen - det er jo så mye morsomt som går på tv på fredager, så da kan man jo ha litt hjemmekos.

I går inviterte jeg mine gode venninner på ost, kjeks og kaker.
Jeg har hatt en fullkommen bursdagshelg - jeg har nemlig fått vært sammen med de jeg er glad i.


For å få tatt bilde av kakebordet i best mulig lys, måtte jeg jeg jukse litt. Jeg dekket derfor opp kakebordet lenge før gjestene kom, hihi :)
Jeg må innrømme at jeg nok har begynt å tenke litt kakebord til bryllup, og prøver å øve meg litt på ulike kaker og pynt.


Jeg fant ut denne helgen at det kan være lurt å sette muffinsene på et kaldt sted for at de ikke skal løsne fra formene, slik det gjorde denne gangen :(

Det kreves også litt øving før frostingen sitter som støpt.



Makroner

140 g skåldede og malte mandler
240 g melis
3 piskede eggehviter
Konditorfarge evt. kakaopulver

1. Bland melis med mandler.
2. Skill eggene og pisk eggehvitene. Bland eggehviter sammen med mandelblandingen.
3. Tilsett ønsket farge med konditorfarge.
4. Forvarm ovnen på 140 grader.
5. Fordel massen på bakepapir med en spiseskje.
5. La makronene stå på benken i 15 minutter for de stekes. For at makronene ikke skal brenne seg i ovnen, bruk gjerne to stekeplater oppå hverandre.
6. Sett deretter makronene inn i ovnen og la dem steke i ca. 20 minutter (du må prøve deg fram for de skal ikke være klissete å få av bakepapiret etterpå).
7. Avkjøl makronene og lag smørkremen som består av romtemperert smør, melis og konditorfarge. Jeg lagde smørkrem på øyemål, men det er altså bare å prøve seg fram til den blir passe fast.
8. Smørkremen smøres på undersiden av makronene også setter man to sammen.

Og ja, for jeg har fått helt dilla på lyserosa for de som ikke hadde fått med seg det. *knis*

Ost og kjeks er skikkelig koselig spør du  meg.


Og vin hører selvsagt også med.


Jeg forsøkte også å lage foccacia som jeg serverte med ost. Oppskriften fant jeg i januarutgaven av Bolig Drøm, men jeg forandret noe på den.

Foccacia

5 dl vann
1 pakke gjær
2 ss olivenolje
120 g gresskarkjerner
200 g fetaost (en pakke)
300 g fullkorn hvetemel
290 g hvetemel
Havsalt

1. Smuldre gjær sammen med lunkent vann.
2. Tilsett olivenolje, gresskarkjerner og terninger med fetaost.
3. Bland alt sammen før du tilsetter melet. Begynn med å blande inn fullkornsmelet.
4. La deigen heve i ca. en time.
5. Fordel deigen i en langpanne m/bakepapir, og la den etterheve i 30 min.
6. Pensle med olivenolje og dryss over havsalt.
7. Stek foccaciaen på 200 grader i 25 minutter.

Bon appetitt :)

Tusen takk for en kjempefin bursdagfeiring, mine gode venninner.



3 kommentarer:

  1. for en fryd det må være å komme til bursdagsfeiring hos deg :D Så mange søte detaljer, de er til å smelte av!
    Det serveringsbrettet (?) elsker jeg :D

    Virker som om du hadde en bra feiring Gina, det er bra!! Det er slik det skal være på ens bursdag!

    Leste i et tidligere innlegg om bøker du likte å lese. Tror vi har ganske lik smak - har du noen sinne lest Tamara McKinley sine bøker? Her har du en link, så kan du titte på de forskjellige bøkene. Jeg har noen hjemme om du er interessert i å låne :D Jeg elsker de bøkene, virkelig å anbefale :D

    Ha en fin aktivitetsuke :D

    http://www.capris.no/searchresult.aspx?search=advanced&author=Tamara+McKinley&fromproduct=true

    SvarSlett
  2. Her var det masse herlig mat og så fin pynt og fine detaljer:)
    Ha ein forsatt fin søndag:)

    SvarSlett
  3. Tusen takk for koselige kommentarer :)
    Jeg har notert meg forfatteren, og takk for tipset!

    SvarSlett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.