lørdag 4. februar 2012

Bursdagsrace

Jeg elsker bursdager, og i februar er det mange bursdager i vår familie - en gullmåned for min del som elsker kaker (usikker på om kroppen min er enig, men pyttpytt).
Min kjære er den første av minst åtte, som har bursdag i februar i familien vår.
Det måtte selvsagt feires med kake og stas :)
Jeg innrømmer å ha jukset på muffinsene ved å kjøpe ferdig pose, som kun måtte blandes med vann og olje. Jeg unnskylder meg med at de er lettere å lage uten egg, enn om jeg skal lage eggfrie muffins fra bunnen. Frostingen derimot lagde jeg helt fra bunnen av. Fabelaktive Maia har nemlig også en matblogg hvor hun deler baketips og oppskrifter. Jeg måtte bare prøve Maias hvite sjokoladefrosting - og jammen var den god :)
Oppskriften på sjokoladefrostingen finner du HER. Jeg halverte oppskriften til mine muffins for jeg hadde bare fire stk.

 

Min kjære ønsket seg turkis frosting på bursdagsmuffinsen, men jeg fikk bare til denne mintgrønne fargen. Jeg er usikker på hva jeg gjorde feil, mulig det er en kombinasjon av at jeg tok i litt for lite konditorfarge, og at frostingen i utgangspunktet var litt gul. Frostingen ble nemlig bare mer og mer mintgrønn jo mer farge jeg tilsatte.
Men muffinsen ble jo flott pyntet uansett, og det ble bursdag til tross for at frostingen ikke ville bli turkis :) 

Serveringsfatet og etasjekrukka i bakgrunnen er kjøpt på Rivièra Maison, og jeg deltar derfor i konkurransen de har åpnet for på bloggen sin. De utfordrer oss til å vise frem vårt beste Rivièra Maison produkt, og jeg elsker både krukka og fatet. Jeg har pyntet krukka med brune sukkerbiter og kakepynt - pasteller er i fokus hjemme hos om dagen.





Det er tradisjon med frokost på senga da det er bursdag her i huset - i dag var intet unntak.
På menyen stod varm baguette (uff, den var nok ikke hjemmelaget denne gangen - shame on me), muffins og en cappuccino. En lilla tulipan og et lite lys i en sandkakeform fiffer jo opp litt ekstra.
En riktig kaloririk frokost skal jeg ærlig innrømme, men man har jo bare bursdag en gang i året :)

 

Jeg svingte også sammen min kjæres favorittkake, nemlig ostekake.
Jeg fikk ikke tatt bilde av den i dagslys, derfor er bildekvaliteten litt dårlig, men smaken var det absolutt ikke noe i veien med.

Ostekake

225 Digestivekjeks
125 g smør
200 g Philadelphiaost (jeg bruker light)
100 g melis
1 ts vaniljesukker
1 beger lettrømme
1/4 l kremfløte
1 pakke bringebærgele (eller en annen smak om du ønsker)

1. Lag gelen av halvparten av vannet som står på pakken. Følg ellers fremgangsmåte som står på pakken. Da gelen er ferdig settes den til hurtigavkjøling. OBS! Den skal ikke bli stiv, bare litt kaldere.

2. Knus kjeksen ved å legge den inni en brødpose og kjevle over.

3. Bland smeltet smør og den knuste kjeksen. Fordel bunnen deretter i ei kakeform. Bunnen settes kjøling.

4. Pisk krem av fløten.

5. Rør sammen Philadelphiaost, rømme, vaniljesukker og melis.

6. Bland kremen med osteblandingen før du tilsetter gelen.

7. Hell fyllet over bunnen og sett kaken kjøling i noen timer før servering. Jeg syns resultatet blir best ved å la kaken stå over natten.

Gratulerer så mye med dagen kjære



1 kommentar:

  1. åå, så søtt! ALT sammen :)
    Fikk lyst til å ha bursdag jeg også nå :D

    SvarSlett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.