søndag 25. mars 2012

Sjokolademuffins

Gårsdagens lørdagsgodteri var sjokolademuffins.
Jeg er veldig rastløs, spesielt nå som jeg bare er hjemme og skriver.
Gutta ønsket seg sjokoladekake i går, noe som passet den rastløse meg veldig bra.
Det ble ei kake og noen muffins av røra ettersom jeg droppet å lage langpannekake.

Jeg prøvde en ny oppskrift denne gangen.
Planen var å lage påskemuffins i formen jeg fikk i posten, men det gikk ikke så bra. Muffinsen hang fast inni formen slik at mønsteret ble helt ødelagt. Jeg måtte dermed improvisere litt, og det ble muffins og ei lita kake i stedet.

Sjokoladekake

250 g romtemperert smør
250 g sukker
100 g melis
4 egg
2 ts vaniljeessens
300 g hvetemel
2 ts bakepulver
100 g kakaopulver
2 ts natron
5 dl melk.

Glasur
50 g smeltet smør
250 g melis
2-3 ss kakaopulver
2 ss kaffe
2 ts vaniljesukker

1. Bland smør, sukker og melis hvitt. Bruk enten håndmikser eller kjøkkenmaskin.
2. Bland inn ett og ett egg.
3. Rør deretter inn vaniljeessens, mel, bakepulver, natron og kakaopulver inn vekselsvis med melken. Bruk gjerne en slikkepott til dette.
4. Hell røren i ønsket form.
5. Stekes ved 180 grader i 45 minutter hvis du velger å lage ei hel kake. Hvis du tar røren i muffinsformer stekes de i ca. 20 minutter.
6. Glasuren blandes sammen og smøres på kaken/muffinsene 5 minutter etter de er ute av ovnen.
Denne oppskriften holdt til ei kake i rund form og ca. 15 muffins.


Jeg fikk nytt forkle av min kjære på torsdag - heldige meg.
Jeg kom over dette på IKEA, og falt med en gang for de herlige fargene, rutene og blomstene.
De hadde også kjøkkenhåndklær og brødkurv som matchet.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.