søndag 9. oktober 2011

"Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær"

Det er et uttrykk jeg har hørt i alle år. Etter dagen i dag ser jeg meg nødt til å lage min egen versjon av det utrykket.

I dag trosset jeg nemlig både vær og vind, og for ikke å snakke om regnbuksa fra 8.klasse. Den trosset jeg faktisk veldig. Jeg hadde nemlig tenkt meg på trening i dag, og da jeg ikke har bil og bussen ikke passer med treningstiden, da er det en ting som står igjen; nemlig sykkelen. Og mens regnet spruter på vinduet og høstbladene blåser rundt i vill virvelvind, bestemmer jeg meg nettopp for å ta sykklen fatt. Jeg kom da til å tenke på dette uttrykket jeg opp igjennom årene har lært; "Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær", og fant fram regntøyet fra 8.klasse - jada jeg fikk det faktisk så vidt det var over rumpa. Vel og merke etter en kamp på gulvet. Men da regnbuksa var på, slo det meg at jeg ikke hadde regntrekk til sekken jeg måtte ha med meg. Alternativet var da å ha regnjakken oppå sekken, og utrolig nok fikk jeg akkurat igjen glidelåsen på jakka også. Da var jeg fit for fight, og dro på meg støvlene til slutt, så meg i speilet og konkluderte med at jeg så ut som ei ferdigstappa medisterpølse, før jeg satte kursen mot sykkelboden. Jeg kom meg ned alle trappene med regndressen i god behold - den hadde enda ikke sprukket, så dette så bra ut. Jeg fikk omsider låst opp sykkelboden, og dratt ut sykkelen. Jeg var nå kommet til det kritiske øyeblikket, da jeg skulle sette meg på sykkelen med den utrolig trange regndressen. Overraskende nok gikk dette også bra, og jeg kom meg ned på treningssenteret med hel regndress, uten spjæring i buksa. Fantastisk.

Turen hjem var allikevel et mareritt. Altså jeg mener da du må trå for livet i nedoverbakkene fordi det er utrolig motvind, da kunne sykkelen like gjerne ha stått hjemme. Etter å ha trillet den jævla hersens sykklen helt hjem var jeg selvsagt klissbløt. Det dryppet vann fra hår, øyenvipper, hette på jakka (ja, you name it), jeg var klam inni denne flotte regndressen, vottene var gjennombløte og på toppen av alt var det selvsagt hull i støvlene jeg hadde valgt til dagens kamp mot naturen - snarveien hjem var nemlig ikke akkurat noen snarvei i dag. Jordekanten var naturligvis opptråkket og gjørmete og jeg sank godt ned i gjørma for hvert skritt jeg tok. Det var bare å glemme å sykle der med andre ord - jeg tok den avgjørelsen etter at jeg hadde forsøkt å sykle et lite stykke, og da bakhjulet skled ut i gjørma og jeg mistet totalt balanse. Heldigvis greide jeg å holde meg på beina, men jeg så jo for meg et scenario hvor jeg lå og sprellet som ei ferdigstappa medisterpølse med sykkelen over meg og greier, så jeg gikk like gjerne av sykkelen for å trille. Ja i dag var det virkelig ikke "Mann mot natur", men "Gina mot natur". Ikke nok med at det var regn og vind, det var også iskaldt, og da jeg kom hjem var jeg altså gjennomvåt og iskald.

Etter dagens kamp mot naturen, og for ikke å snakke om kampen mot regndressen, konkluderte jeg med at det finnes faktisk noe som kalles dårlig utevær og dårlige uteklær. Jeg  må jo innrømme at jeg er ikke noe særlig til friluftsmenneske. Men jeg forsøker iallfall da muligheten byr seg - det er vel bra?

Jeg liker best inne under pelspleddet med levende lys og en god bakst i ovnen på slike møkkaværdager. Heldigvis hadde jeg laget ferdig fiskegratengen på forhånd slik at det bare var å putte den i ovnen mens jeg tok en god og varm dusj. I dag hadde jeg nemlig en ordentlig norsk middag; hjemmelaget fiskegrateng med potet, revne gulereøtter og stekt løk med litt bacon. Namnam :)
Etter middagen lagde jeg et hjertebrød, satte meg under pelspleddet og tente mange levende lys og bare koste meg.

Bildet ble tatt i sommer, men det regnet like mye i dag som det gjorde den sommerdagen der.
Og når det ser slik ut ute....



... er det deilig at det kan se slik ut inne. Jeg var innom på IKEA på fredag, og fant en hjertekakeform i silikon. Jeg tenkte jeg skulle prøve å bake et litt fint brød i den formen i dag. Dette ble altså resultatet. Oppskriften finner du under "Oppskrifter".

Nybakt brød til kveldsmat med deilig pålegg og et glass med Caffè A Chocolat slår ikke feil en regn- og stormfull søndagskveld.

Ha en fin søndagskveld :)

2 kommentarer:

  1. Hehehe! Nå flirer jeg godt, Gina :)
    Har faktisk ikke sett bloggen din før :s
    Men nå er du lagt til i blogglisten ;)

    Klem fra Caroline :)

    SvarSlett
  2. Så koselig, Caroline :)

    SvarSlett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.