mandag 17. oktober 2011

Dymodilla og deilige havrekjeks

Nå har jeg fått helt dilla på å bruke den gammeldagse dymoen jeg har anskaffet, og hjemmet blir i større og større grad preget av min nye hobby. 
I dag har jeg hatt studiedag, noe som betyr at jeg er veldig produktiv. Så i dag har jeg fått lest masse pensum, vært på trening, laget havrekjeks, og jammen fikk jeg ikke tid til å drive med litt hobbyaktiviteter også, hihi :)
                                                                         


 Jeg har gått helt amokk med dymoen den siste uka - dette ble resultatet :)


Som sagt lagde jeg også deilige havrekjeks for første gang i dag. Jeg var veldig spent på hvordan det skulle gå, men de ble faktisk veldig gode. Namnam!

Kjeksene må avkjøles ordentlig før man pakker dem ned.

Havrekjeksen har også fått sitt eget glass med kjempefin skrift, love it :)

Tykke og gode kjeks!

Dette var oppskriften jeg brukte på havrekjeksene jeg lagde idag:

6 dl havregryn
2 dl ekstra lettmelk
2 dl sammalt hvete
50 g margarin
1/2 ts salt
1 ss sukker
1 ss havrekli
2 ts bakepulver
1. La havregrynene trekke i melken i minst 15 minutter.
2. Smelt margarin, og tilsett det med havregrynene, bland i resten av ingrediensene og kna det til en deig.
3. Kjevle deigen til den er ca. 1/4 cm tykk (jeg syns det er godt med litt myke kjeks, så jeg lagde dem litt tykkere). Dersom deigen er litt bløt, tilsetter du litt hvetemel. Pass også på at det er nok mel på bordet slik at ikke kjeksene setter seg fast.  
4. Stikk ut kjeksene med et glass, eller bruk en pepperkakeform som jeg gjorde i dag.
5. Prikk kjeksene med en gaffel før de stekes.
6. Stek kjeksene på 200 grader til de er gyldne - ca. 15 min.
7. Avkjøles på rist før de pakkes ned.



Forrige uke fikk jeg så klart en ny idè om litt pynt til kjøkkenet, og turen gikk til Søstrene Grene med en gang. Jeg kjøpte meg et nytt serveringsbrett i tre, som jeg malte hvitt. Jeg kjøpte også noen nye krukker til å ha frø og kjeks i - jeg syns de var så fine for de ser litt gammeldagse ut :) Jeg syns også det er veldig fint å pynte med mat, så hvorfor ikke? Potten som blomsten står oppi er faktisk en krukke jeg har kjøpt på Kremmerhuset - jeg tok bare av lokket, så passet blomsten perfekt. Til jul kan jeg bruke krukka til å ha godteri i. Jeg er iallfall veldig fornøyd med resultatet :)


Jeg glemte også at Nils Tore var kjempeheldig og fikk ny kopp på lørdag. Han må jo få litt belønning for at han er så tålmodig med meg, så da fikk han sånn en fin kopp :) Han ble veldig glad når jeg fylte den med kakao igår! Jeg syns den var dødskul - den er kjøpt på Europris og det var også skåler som passet til. Men det ble altså bare kopp denne gangen.

Ha en fortsatt fin mandagskveld :)

5 kommentarer:

  1. Så fint det ble med brettet på benken, Gina! :) Og de kjeksene så kjempedeilige ut. mmmmmmmmmmm :D

    SvarSlett
  2. Takk for det, Linn :) Jeg ble ganske fornøyd selv, jeg får det som regel til når jeg bestemmer meg for noe skjønner du :P

    SvarSlett
  3. Det er nesten litt dårlig gjort å legge ut bilder av DEILIGE HAVREKJEKS MED BRUNOST PÅ!!!! Når en av dine faste lesere bor helt borte i USA og ikke får tak i ordentlig god brunost... ;( hehe... de så såååå deilige ut! Håper vi kan lage de sammen en gang :) Det ble kjempekult med dymo. Inspirert!

    SvarSlett
  4. Jeg kan sende en pakke til deg ? :P Hehe!

    SvarSlett
  5. Ps. Jeg ønsker meg bilde av dymomaskinen, for hvis jeg vil skaffe meg en, må jeg vite hva jeg leter etter :)

    SvarSlett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.