fredag 28. august 2015

Sjokoladecupcake

Denne uken har det vært mange regnværsdager og venninnebesøk. Jeg syns det er ekstra koselig å bake når det regner og hyggelig å ha noe å sette frem da jeg får besøk.


Jeg fant en ny muffinsoppskrift i Leilas kokebok, "a piece of cake", og denne var utrolig god i tillegg til at muffinsene hevet seg uten å synke sammen. Jeg bruker som vanlig en grunnoppskrift, men tilpasser oppskriften underveis i prosessen og smaker til slik at den får den smaken jeg vil ha.


Til disse sjokoladecupcaksene med kaffesmak trenger du:

3 egg
2 1/2 dl sukker
1 ts vaniljesukker
50 g smør
1 dl rømme
5-6 ss kaffe
3 1/2 dl hvetemel
2 ts bakepulver
5 ss kakao
1 klype salt
To striper mørk kokesjokolade

1. Visp eggedosis av egg og sukker, mens du smelter smøret.
2. Smelt sjokoladen i smørblandingen.
3. Rør inn rømme, smørblanding og kaffe i eggedosisen.
4. Rør deretter inn mel, bakepulver, vaniljesukker, salt og kakao.
5. Smak til med kaffe og sjokolade for å få riktig smak.
6. Stek muffinsene midt i ovnen på 175 grader i 15-20 minutter. 



God helg!

- Gina

1 kommentar:

  1. Så gode de så ut:)
    Jeg fikk også bakeånden over meg i dag, ble både kanelsnurrer og sjokoladekake ♡

    Ha en fin fin kveld :))

    SvarSlett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.