søndag 8. januar 2012

Kjøkken

I dag har jeg brukt dagen til bare det jeg har lyst til :)
I mens min kjære har slappet av på sofaen med Tour de Ski, har jeg har blant annet forsøkt å "style" litt i alle rom for å få tatt noen fine bilder i ordentlig dagslys.
Fryseren ropte på brød i dag, og to sultne mager ropte på lunsj. Jeg satte dermed i gang med helgens baking. Og når jeg først baker, så pleier jeg å bake en del. I tillegg til brødet ble det derfor både australsk brytebrød og engelske scones - noe begge setter pris på:)

I dagens innlegg er det kjøkkenet som er tema.
Det har nemlig skjedd en noen forandringer her etter jul:)


Superheldige oss fikk dette kule kjøkkenhåndkleet med elg på av broren min til jul :)
Det falt til og med i smak hos jegeren som bor her.
Og ettersom det var så stort måtte jeg insistere på å henge opp en bøyle på enden av benken, slik at det kunne henge med hele bildet ut - jeg må nok innrømme at det er nok mest til pynt :)


Vi var også så heldige å få kaffemaskin til jul - noe jeg syns er ganske kult :)
Problemet er bare at den tar ganske stor plass, og det mest praktiske er jo å ha den på benken slik at den blir brukt. Løsningen ble derfor å plassere den i hjørnet her, der er den iallfall litt mindre i veien. Det ble ikke så ille å ha den der :)

Jeg kjøpte også to små fat fra Rivièra Maison i går (de har jeg sett på leeenge), og jeg elsker dem allerede. Like fine til pynt som å servere på de der *knis*.


Til kaffemaskinen trenger man kapsler. De er ikke særlig dekorative, og med skapplass lik null blir løsningen enkel;



Urtepotter fra Ikea med dymoskrift fungerer som oppbevaring til kapslene.
De koselige lilla koppene henger også til pynt her.

  
Noe som jeg har inntrykk av at frusterer min kjære veldig til tider,  er mitt hode som til tider bobler over i ideer.
Og jeg kan til en viss grad skjønne det. Det er nok en av mine svakheter at når jeg får nye ideer så skulle det helst ha vært på plassi går, og i tillegg så er jeg ikke så veldig flink til å bruke det vi allerede har når ideene dukker opp - jeg drar ut på jakt etter de elementene som jeg har sett for meg inni hodet.
Er det flere enn meg som har det sånn?
Uansett, da vi ble de heldige eierne av kaffemaskinen fikk jeg en ide om at det hadde vært kjempekult å forvandle serveringsfatet på kjøkkenet til et kafèfat - helst med mange farger.
Ferden gikk dermed til Living sammed med ei venninne, og vi kjøpte kopper i ulike farger og delte oss i mellom :)



Ååååh, jeg er så fornøyd med fatet. Så fornøyd at jeg deltar i Fabelaktigs utfordring om å vise fram mitt beste interiørbilde med akkurat dette bildet :D
Fargeklattene gjør meg glad, det gjorde seg med litt farger.
I tillegg så syns jeg det ser så godt ut - og en genial måte å pynte med mat på :)
Kanskje litt tidlig å begynne med pastellfarger enda, men akkurat i dag kjente jeg at jeg var i fargehumør.
Jeg dekket derfor også bordet med pastellfarger.




Serviettene har et kjempefint ordtak skrevet på seg!



Oppskrift på brytebrød

375 g mel
2 ts salt
3 ts bakepulver
100 g smeltet smør
1 1/4 dl vann
1 1/4 dl melk

1. Bland alt det tørre sammen.
2. Tilsett smøret og melken, og bland sammen.
3. Elt deigen før den formes på en bakeplate. Den skal være ca. 20 cm i diameter.
4. Bruk en skarp kniv og del brødet i åtte deler (ikke mer enn 1 cm dypt). Pensle med melk og dryss over mel.
5. Forvarm ovnen på 210 grader, og stek brødet i 10 minutter.
6. Skru deretter ned varmen til 180 grader og stek det i ca. 15 minutter til. Brødet er ferdig da det er gyldent på toppen, og når det lager en hul lyd da når du dunker på det.

En riktig god søndag ønskes dere alle :)

P.S.
Silje med bloggen Siljes blogg utfordrer oss til å vise oss vår kaffe/testasjon.
Ettersom vi har litt liten benkplass, har vi delt kaffestasjonen i tre deler; et hjørne med kaffemaskin, et hjørne med kaffekapsler og minibenken blir brukt til kaffens tilbehør.
Heldigvis er kjøkkenet såpass lite, at alt er innenfor rekkevidde allikevel :)

7 kommentarer:

  1. Utrolig flotte ideer du kommer på :) Misunnelig! Lurer på hvor butikken Rivièra Maison er jeg? I Tr.heim, evt.hvor? :) Og hvor har du funnet de serviettene? :P

    SvarSlett
  2. Takk for koselig kommentar, Ellinor :)
    Rivièra Maison ligger rett overfor Indiska i Nordre Gate, rett ved siden av Choco Bocko!
    Serviettene kjøpte jeg på salg på Kremmerhuset da jeg var hjemme i julen. Mulig de finnes i Trondheim også :)

    SvarSlett
  3. ååh du er så kreativ :) Har nesten lyst å flytte inn til deg, så koselig er det der!

    SvarSlett
  4. Bare hyggelig! :) tusen takk for svar! Lurer foresten også på hvor du har fått tak i de svarte klistrelappene du har på glasskrukken med f.eks honning i og på urtepottene? :p

    SvarSlett
  5. Serviettene finnes forresten i Kremmerhusets nettbutikk også :)
    Klistrelappene med skrift er printet ut fra en dymomaskin. Jeg kjøpte min på Clas Ohlson til 129,- tror jeg. Da følger det med en rull :)

    SvarSlett
  6. Her var det mange flotte detaljer! Lykke til i utfordringen :)
    Klem fra Barbro

    SvarSlett
  7. Hei
    Fin kaffe- og testasjon!
    Ønsker deg en god torsdag. Snart helg
    Klem Tonje

    SvarSlett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.