onsdag 7. mars 2012

Horn

Det er vel ingen overraskelse at jeg er glad i å bake? Jeg baker hver uke, og noen ganger får jeg lyst å bake noe jeg sjelden lager. Jeg innrømmer at det straks blir litt mer "styr" når jeg må kjevle deigen og forme ett eller annet, så jeg holder meg nok helst til brødbakingen. Men i helgen fikk jeg så lyst på noe jeg ikke har laget på mange år. Nemlig horn med ost og skinke.

Horn med ost og skinke
Oppskriften holder til 16 stk.
1 pakke gjær
4 dl lunkent vann
1/2 ts salt
110 g fullkornsmel
470 g mel
Skinke
Ost
Egg til pensling
Valmuefrø om ønskelig.

1. Smuldre gjæren sammen med lunkent vann.
2. Tilsett melet og saltet.
3. La deigen heve til dobbel størrelse.
4. Elt deigen godt og del den i to. Kjevle deretter hvert emne til en rund leiv.
5. Del deigen opp i åtte like store deler.
6. Legg på ønsket mengde med skinke og ost før hornene trilles sammen.
7. Legg hornene på et stekebrett og la dem etterheve i ca. 15 minutter. Pensle dem deretter med egg og strø på med valmuefrø eller ost.
8. La hornene steke på 240 grader i 10-15 minutter.

Strimlet skinke.
Egg til pensling.
Valmuefrø.
Revet ost.

Ønsker dere alle en riktig fin onsdag!


I morgen skal vi på bryllupskveld hos CI Pedersen. Det blir spennende :)


1 kommentar:

  1. Mmm, disse så gode ut! Vært flott å kunne følge deg via Bloglovin'!

    SvarSlett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.