torsdag 7. januar 2016

Miniskappel

Jeg fikk litt garn til overs da jeg strikket genser til meg selv i høst, så jeg prøvde meg på en liten genser til mini. Den brune genseren strikket jeg etter en oppskrift jeg fant på bloggen hos Rachel, mens jeg gjorde noen justeringer på den blå, da jeg syns armene ble litt trange. Den blå genseren håper jeg også kan brukes når mini blir litt større, og er dermed litt større i størrelse.


Nå gjenstår det bare å se om de passer når den tid kommer. Jeg håper den blå vil passe også til høsten, og holde ham god og varm.


OPPSKRIFT PÅ BLÅ MINISKAPPEL


Utgangspunktet for denne genseren er den impulsstrikkede Skappelgenseren som Rachel har laget, men jeg har gjort noen små endringer.

Til denne genseren har jeg brukt Fairytale fra Du store alpakka, kombinert med Sandnes Mini alpakka. Du trenger to nøster av hver garntype.
Jeg brukte en 5 mm tykk rundpinne. 

Bakstykke:
Legg opp 40 masker og strikk to rett og to vrang til arbeidet måler ca. 4 cm. Deretter strikker du rettstrikk frem og tilbake til arbeidet måler ca. 30-35 cm. Fell av.

Forstykke:
Strikkes som bakstykke, men da du er 5-6 riller fra lengden på bakstykket begynnner du å felle til hals (dersom du ønsker at den skal være litt kortere foran enn bak, bør du begynne fellingen da det er igjen ca. 9-10 riller fra lengden på bakstykket - se den brune genseren).
Fell av de ti midterste maskene (strikk 15 masker - fell ti - strikk 15). Fortsett med rillestrikk på den ene siden, men fell av ei maske nær halsen (jeg hektet over ei maske og strikket deretter sammen de to neste) for hver runde. Gjenta i prosessen i fire runder. Strikk deretter ei rille, før du feller av.
Gjenta på den andre siden.

Armer:
Legg opp 24 masker og strikk to rett og to vrang til arbeidet måer ca. 4 cm. Strikk deretter tre riller.
Øk deretter med to masker på neste pinne. Det blir penest om du øker med ei maske i hver ende av arbeidet (etter maske nummer to, og før den siste masken på pinnen strikkes). Strikk deretter fire riller. Gjenta prosessen med å øke med to masker og strikke fire riller til armene har ønsket lengde. Fell deretter av.
Jeg gjentok prosessen med å øke med antall masker og strikke fire riller, fem ganger, før jeg avsluttet med  strikke åtte riller i stedet for fire før jeg felte av.

Sy i sammen alle delene, og vips så har du en myk og god genser. 

 
Lykke til!

- Gina

1 kommentar:

  1. Så nydelig genser !
    Har prøvd å lært meg å strikke,men får det liksom ikke til ..
    Kanskje jeg må prøve igjen :)
    Ha en nydelig torsdag .
    Klem Christina

    SvarSlett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.