søndag 3. januar 2016

Panna cotta med en vri

Årets siste middagsselskap ble avsluttet med en herlig dessert; panna cotta med sjokolademousse, toppet med espressosirup.


Oppskriften på panna cotta fant jeg på matprat, mens sjokolademoussen kjøper jeg ferdig i pose og pisker sammen. Årsaken til at jeg ikke lager den fra bunnen er fordi mannen er allergisk mot egg, og det er veldig mye egg i hjemmelaget sjokolademousse.

Lag panna cotta og la den stå avkjølt over natten. Dagen etter lager du sjokolademousse som du legger over panna cottaen. Ta en spiseskje og hell over espressosirup, og sett desserten til avkjøling i minst tre timer før servering. Til pynt brukte jeg hvit sjokolade, som jeg smeltet i vannbad før jeg helte den over i en brødpose. Jeg klippet et lite hull i posen og lagde sjokolademønster på et bakepapir. Da sjokoladen var avkjølt kunne den enkelt fjernes fra bakepapiret og plasseres på desserten.

Espressosirup

2 dl vann
3 ss sukker
2 ss pulverkaffe
2 dråper vaniljeessens
3-4 ruter kokesjokolade
1 plate gelatin

1. Legg gelatinplaten i kaldt vann.
2. Kok opp vann med sukker og ta bort gryta fra plata før du tilsetter pulverkaffe.
3. Tilsett deretter vaniljeessens, kokesjokolade og gelatinplaten (klem ut vannet fra denne).


Denne desserten tar det litt tid å lage ettersom både panna cotta og sjokolademousse krever lang avkjølingstid, men er absolutt verdt tiden det tar å lage den.

- Gina 

1 kommentar:

  1. Mmm,så deilig god den så ut da.
    Ha en fin start på ei nye uke.
    Klem Christina

    SvarSlett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.