søndag 30. oktober 2011

Helgekos hos mamma

I går var det ordentlig lørdagskos i heimen. Jeg spiste blant annet årets første pepperkake, og mamma lagde deilig epleterte. Vi spiste taco og så på tv, og jeg var helt i blogghjørnet :) Hva syns dere forresten om det nye utseende på bloggen?
 Jeg bare koser meg når jeg er hjemme - jeg føler nemlig at jeg har tid til å sitte å kose meg uten at jeg burde ha gjort alt mulig annet.  
Legg også merke til mammas nydelige detaljer.




EPLETERTE
(oppskriften er hentet fra bladet "Alt for damene" i oktoberutgaven, 2011)

Mørdeig:
225 g hvetemel
75 g melis
150 g kaldt smør
1 eggeplomme

Eplefyll:
8 syrlige faste epler
60 g smør
100 g sukker
1 ts kanel
1/2 ts muskat (kan droppes)
2,5 dl crème fraîche
1 stort egg
150 g revet marsipan

1. Begynn med å lage mørdeigen. Blans mel og melis i en bolle. Del smøret i små terninger, og smuldre det inn i melblandingen. Tilsett eggeplommen og elt til deigen henger sammen og ganske jevn. Pakk den inn i plastfolie og la den ligge kjølig i ca en halvtime.

2. Skjær eplene i båtene, og smelt smøret i en panne. Tilsett epler, sukker og krydder og stek dette i pannen i ca. 6-8 minutter til eplene er møre.  Avkjøl eplene litt.

3. Kjevle ut mørdeigen til ca. 1/2 cm tykkelse -  dersom deigen klistrer seg til bordplaten, legg deigen mellom to ark med bakepapir og kjevle den ut slik. Legg den over i en smurt form, og fordel eplene over. 

4. Pisk sammen Crème Frâiche og egg til blandingen er jevn. Ved inn revet marsipan, og hell alt over eplene.

5. Stek terten i ovnen på 175 grader i 25-30 minutter til overflaten er fast og gyllen. La den avkjøles. Dryss gjerne melis over den før servering.


I denne sengen bor jeg når jeg er hjemme. Endelig har mamma flyttet ned gammelsenga fra loftsstua, og ned i den ordentlige stua. Sengen har mamma arvet etter sine oldeforeldre, og den er plassert i stua sammen med herlige saueskinn, pelspledd og puter. En ordentlig kosekrok med andre ord :) Så da jeg ikke har vært i skogen og bært ved, har jeg tilbrakt helgen oppi senga med godt lesestoff og blogget. Kanskje jeg kan arve denne igjen når vi får oss hus? Jeg skal iallfall love at den kommer til å bli flittig brukt :)

Mens jeg sitter og koser meg i gammelsenga en søndagsformiddag tenkte jeg å forsøke å lage en kollasje av ting jeg ønsker meg akkurat i dag :) Jeg har nemlig lastet ned et nytt bilderedigeringsprogram, og jeg trenger å øve meg litt med det slik at jeg får til noe bra. Kanskje vil kollasjen bli lagt ut etterhvert?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.