søndag 8. februar 2015

Raspberry cheesecake

Februarmåned betyr bursdagsfeiring her i huset, og i kveld hadde vi en liten sammenkomst for å spise kake.Vi må jo feire litt til tross for at vi ikke har rundt tall enda.


Mannen bestilte som vanlig ostekake, og jeg tenkte det var på tide å variere litt med pynten. 
Jeg lagde bringebærsaus ved å kjøre frosne bringebær i smoothiemaskina og deretter sile ut frøene. For å få en god nok konsistens til å bruke på kaka, vispet jeg i melis til sausen var passe tykk. 


Ostekake
225 Digestivekjeks
125 g smør
200 g Philadelphiaost (jeg bruker light)
100 g melis
1 ts vaniljesukker
1 beger lettrømme
1/4 l kremfløte
1 pakke bringebærgele (eller en annen smak om du ønsker)
1. Lag gelen av halvparten av vannet som står på pakken. Følg ellers fremgangsmåte som står på pakken. Da gelen er ferdig settes den til hurtigavkjøling. OBS! Den skal ikke bli stiv, bare litt kaldere. 

2. Knus kjeksen ved å legge den inni en brødpose og kjevle over. 
 
3. Bland smeltet smør og den knuste kjeksen. Fordel bunnen deretter i ei kakeform. Bunnen settes kjøling.
 
4. Pisk krem av fløten.
 
5. Rør sammen Philadelphiaost, rømme, vaniljesukker og melis. 
 
6. Bland kremen med osteblandingen før du tilsetter geleen. 
 
7. Hell fyllet over bunnen og sett kaken kjøling over natten. 



- Gina

1 kommentar:

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.