mandag 21. desember 2015

Brente mandler

Et godt og enkelt julesnacks som jeg er veldig glad i, er brente mandler. 
Det beste av alt er at det er fort gjort å mekke sammen en porsjon. 


Brente mandler

250 g mandler
125 g sukker
0,75 dl vann
1 ts vaniljesukker
1/2 ts kanel

Bland alt sammen i en kjele og kok opp. La det hele koke til vannet har fordampet. Da vil det kun være igjen en sukkermasse som legger seg rundt mandlene. Sukkeret vil etter kort tid tørke, men fortsett å røre til sukkeret smelter igjen. Da sukkeret har smeltet rundt mandlene, hell blandingen over et bakepapirkledd bakebrett og avkjøl. Bruk en gaffel til å skille mandlene. 

God mandag til deg som titter innom!

- Gina

3 kommentarer:

  1. Hei. Jeg elsker bloggen din! Fine bilder, og koselig tekst �� men synes du det er fort gjort å lage brente mandler? Hvor lang tid bruker du på en porsjon, ca? Jeg synes nemlig det tar en EVIGHET! Og droppa det derfor i år. Hva er hemmeligheten? �� klem Kari

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding:)
      Morsomt at du nevner det, for den første porsjonen jeg lagde i år tok en evighet... Men jeg eier ikke tålmodighet, så på andre porsjonen kjørte jeg på med plata på maks helt til vannet var kokt bort, da skrudde jeg plata ned til 7 (maks er 9) og rørte hele tiden helt sukkeret smeltet igjen. Det tok kanskje 15-20 minutter :)

      Slett
  2. Okei! Tusen takk for tipset! Det skal jeg jammen prøve!! Jeg har heller ikke tålmodighet til det, nemlig. God jul : )

    SvarSlett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.