tirsdag 14. oktober 2014

Fokus

I løpet av de siste årene har interessen for å ta bilder økt betraktelig. Da jeg opprettet bloggen var det først og fremst selve bloggen og bloggingen jeg syns var spennende, mens jeg nå syns at fotograferingen og bildestyling er mest spennende. Jeg bruker både kamera og mobil til å ta bilder - det like gøy begge deler. Men det å lære å bruke kameraet ordentlig, er for meg en prøvelse. Tålmodigheten min er ikke noe å skryte av, så det å lese bruksanvisninger og sette meg inn i hvordan de ulike innstillingene på kameraet virker er virkelig en utfordring. 

Til tross for at jeg har blogget i mange år og brukt kameraet flittig, lærer jeg stadig noe nytt. 
Jeg plukker med meg noen gode tips her og der, og nå har jeg blant annet lært at bildene blir absolutt finest i dagslys og at blitz er fyfy. Noe som allikevel har irritert meg altfor lenge, er at jeg ikke vet hvordan man manuelt kan justere fokus på kameraet mitt. Jeg så meg derfor nødt til å grave frem bruksanvisningen for å lære meg dette. Det tok litt tid, men etter en del banning og irritasjon har jeg endelig funnet denne innstillingen. Man lærer så lenge man lever!


Når jeg stadig lærer meg slike småting, blir det jo enda morsommere å fotografere. 
Ved å fokusere kan man jo fremheve akkurat det man vil uten at det blir for mange forstyrrende elementer. 


Jeg håper dagen deres har vært fin, og at dere får en flott uke!
Jeg har begynt i praksis og det føles deilig å være tilbake på "jobb", selv om jeg nå er student og dermed har litt andre arbeidsoppgaver. 

- Gina

1 kommentar:

  1. Ja, det er gøy å lære nye triks med kameraet :)
    Ble helt frelst på fotografering her en stund jeg også men det i det siste her det ligget altfor mye uten å ble brukt. Det er gjerne når man leker seg at man får de beste bildene :)
    Du er veldig flink synes jeg, alltid fine bilder her hos deg :)
    Klem

    SvarSlett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.