onsdag 7. januar 2015

DIY-lampe

I begynnelsen av desember skrev jeg om planene for belysningen i stua nede, og i romjula fikk vi endelig somlet oss til å gjøre noe med det. Som nevnt tidligere er punktene i taket plassert feil i forhold til sittegruppe, og vi ble dermed tvunget til å tenke alternativt. Etter mye frem og tilbake bestemte vi oss for å droppe å ha lampe midt over stuebordet, da vi tenkte dette ville "forstyrre" bildeveggen. Vi ville i stedet forsøke å integrere belysningen i selve bildeveggen, noe som passet ypperlig med det ene punktet i taket. 


Noen vil kanskje si at det er noe originalt å plassere ei taklampe på denne måten, men vi ble kjempefornøyde med resultatet. Som sagt passer lampa symmetrisk inn på bildeveggen, samtidig som den gir et koselig og behagelig lys ved sittegruppa. 


For å lage lampa brukte vi en enkel lampeledning, et lokk til å sette over elpunkter i taket og et Norgesglass. Mannen målte opp og skar til lokket slik at det var akkurat stort nok til å lime det inni metallokket på Norgesglasset, samt holde lampeledningen på plass.
Jeg har også fått tak lyspærer hvor glødetrådene synes, slik at lampa får et litt røft preg over seg. Når pæra skal skiftes er det bare å skru av selve glasskrukka på lampa. 


Nå vurderes det om vi kun skal ha denne ene, eller om vi skal lage ei til som kan henge ved siden av. 

 I januar lurer Norske interiørblogger på hvordan vi lyssetter hjemmene våre, og dette blir dermed mitt bidrag. For mer inspirasjon til belysning, ta en titt på de bidragene som har kommet inn HER

- Gina

2 kommentarer:

  1. Jeg elsker din lampe !!! deres dekorasjon er så søt !!! elsker hilsener fra angie fra Tyskland

    SvarSlett
  2. Tusen takk for koselig hilsen på bloggen min :-) så nydelig dere har det! Jeg ville beholdt det akkurat slik! Kjempe kul tanke dette med lampa, likte veldig godt hvordan dere plasserte den i forhold til resten av rommet. Blir spennende å se om dere beholder det slik eller om det kommer ei til ;-) ha en forsatt fin kveld

    SvarSlett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.