tirsdag 13. desember 2011

Dagen i dag...

...er Luciadagen.
Hvilket betydde lussekattebaking og julegaveinnpakning.
Og gjett hva- nå er jeg helt ferdig med å pakke inn gavene. Er rimelig fornøyd med årets pakking - enkelt, men lekkert spør du meg :)


I år har jeg brukt mye gråpapir, hvitt papir og aluminiumsfolie.
Men det er også noen andre gavepapir som har funnet veien hit, blant annet det søte med hjerter på fra Åhlens, og det lyseblå med snøkrystaller fra Ikea.

Jeg er også blitt storforbruker av hamptråd, så gavene har fått gjennomgå med den i år. Men jeg er veldig fornøyd - det ser så koselig ut.
Aluminiumsfolie er perfekt å pakke inn gaver som kommer fra Vinmonopolet, hehe - veldig billig også. Gaven pyntes med dekorasjonsbånd, silkebånd eller hamptråd.
Jeg fikk også tak i bittesmå sjokoladeplater på Nille, og disse har jeg brukt til å pynte noen av gavene med.
Kanelstengene syns jeg gjør susen - dessuten lukter det jo himmelsk :)

Tirsdag 13.desember har ikke bare vært gaveinnpakking, men også lussekattebaking - litt må man jo kose seg til jul?

Jeg brukte denne oppskriften:

Lussekatter

150 g smør
1 pakke tørrgjær
5 dl melk
1/2 ts gurkemeie
2 ts kardemomme
1/2 ts salt
Ca. 13 dl hvetemel

1. Smelt smøret og bland inn melken til blandingen er fingervarm (37 grader)
2. Tilsett alt det tørre og bland sammen.
3. Sett deigen til heving - la den heve til dobbel størrelse.
4. Del deigen inn i passe store deigemner, og trill dem deretter til lange pølser.
5. Form lussekattene slik du ønsker dem.
6. Etterhev lussekattene i ca. 15 min.
7. Pensle dem med et pisket egg, og pynt med perlesukker eller rosiner.



Nå er det bare å spise og kose seg.
Jeg får besøk av ei venninne i kveld, og vi skal iallfall spise lussekatter, pepperkaker og kose oss med sesongavslutning på Grey's Anatomy.


Den nye bollen fra IB Laursen kan jammen brukes til å servere lussekatter i også - litt av et kupp spør du meg :)

God tirsdag!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.