søndag 4. desember 2011

En pepperkakebaker (eller var det to?)

O' deilige søndag sier jeg bare.
Vi sov lenge i dag, og stod rett opp til pepperkakebaking.
Mens snøfillene har dalte ned fra himmelen, satt vi inne og koste oss med kakebaking i blåtimen.
Julemusikken stod på i stua, og fra ovnen oste det deilig pepperkakelukt.


Her finnes det kaker både for store og små.
Hva passer vel bedre 2. søndag i advent med kakebaking?

Når en pepperkakebaker baker pepperbakerkaker
tar han først en stekegryte og en kilo margarin
oppi gryta smelter smøret
og det neste han må gjøre
er å røre sammen smøret med en kilo med farin!
 
Og mens smør og sukker skummer tar man åtte eggeplommer
som han rører ut i gryta med en kilo hvetemel
og til slutt i gryta slipper han en liten teskje pepper
også rører han omkring og tømmer deigen på ei fjøl.

(Thorbjørn Egners Pepperkakesang fra Hakkebakkeskogen)
 Vi var så godt i gang, og koste oss slik ved bordet i dag, at vi like gjerne lagde litt kransekakekonfekt også - den perfekte julegave?
Jeg kjøpte rett og slett ferdig kransekakemasse og vi rullet fine stenger av dem.
Deretter kokte jeg litt fløte og smeltet sjokolade oppi.
Så duppet jeg stengene nedi sjokoladen, før jeg drysset over litt kakepynt.
De ser iallfall deilige ut :D

Ikke nok med at vi har bakt masse godsaker i dag, men jeg har også gjort ferdig planken som jeg har hatt en idè om en stund nå.
I tillegg har jeg fått pyntet litt mer til jul (jeg må begynne tidlig ettersom vi reiser hjem).
Jeg kjøpte en planke med innskriften "Velkommen", men jeg snudde den bare og skrudde i knagger selv.
Deretter stemplet jeg innskriften "Sweet Dreams" på et stoffstykke som jeg limte på.
Hjertene som henger på knaggen har jeg laget selv - se hvordan du gjør det her.


Planken henger over sengen - jeg er kjempefornøyd :)
Det begynner til og med å bli litt jul på soverommet.
I dag kom endelig flanellsengetøyet på. Merk dere at det er julemønster på det, hihi!

Stuen begynner også å bære preg av at julen nærmer seg;




Se hvor koselig det ble :)
Jeg kjøpte meg nemlig litt stemning i går (merk; peisen på tven).
Og ikke bare var det juksepeis på cden, men det var også julemusikk. Og man kan kombinere knitring fra peisen og julemusikken. Utrolig harry, men fy søren som jeg savner peisen hjemme. Denne cden bidro iallfall til litt mer stemning enn ingen peis i det hele tatt.
Ikke nok med at den er flott å se på, men jeg følte faktisk at det ble mye varmere også (mulig dette bare er innbilt altså).
Mannen i huset satte nok ikke like mye pris på den flotte peisen jeg kjøpte i går - men ærlig talt, hva mer kan man forvente for 24,- og ingen tilgjengelig pipe?

Jeg måte også forandre litt på lysfatet nok en gang dersom jeg skulle få brukt de nye røde lysene.
Røde lys hører liksom julen til - de lilla kan man bruke senere.
Vi var også på Plantasjen og kjøpte denne nydelig Sypressen som jeg kunne pynte med - nå kommer virkelig julen inn i stua :)

Bildet til høyre er det jeg deltar med i NiBs utfordring "Jul i vårt hus".


Julegodt er prikken over i'en på julebordet dette året.
Mandler i kokosskålen fra Kremmerhuset. Jeg har også funnet fram sølvtøyskjeen min - sølvtøy hører julen til.
Noen små pepperkakehjerter er plassert på dette skjønne stettfatet, også fra Kremmerhuset.

3 kommentarer:

  1. Da er favorittene for lysfatutfordringen klare, ta en titt og stem på din favoritt :)
    Fabelaktig ukesstart til deg.
    Maiaklem

    SvarSlett
  2. Dere har det så fint i leiligheten, Gina! :D Mye inspirasjon å sluke :) Hvor kjøpte du kransekakemasse foresten? :P Tror jeg skal ordne slik du laget, såg så godt ut!

    SvarSlett
  3. Takk!
    Kransekakemasse er kjøpt på Rema 1000 :)

    SvarSlett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.