søndag 13. november 2011

Regnværsdag = bakesøndag

Etter å ha ordnet masse i leiligheten i går ble kvelden brukt til dette;



Ettersom et bilde (eller i mitt tilfelle, to bilder) sier mer enn tusen ord, skal jeg ikke si mer enn; Blir det det bedre enn dette etter en interiør- og bloggdag en lørsdagskveld?

Jeg vet å kose meg i helgene, så jeg har kosa meg ordentlig i dag også jeg :)
Mens regnet plasker på ruta og samboeren ligger henslengt på sofaen under pleddet og koser seg med tven, har jeg masse energi til overs og arrangerer en bakedag for meg selv.
Med Brandi Carlile strømmende ut av høytalerne setter jeg i gang med mange prosjekter på kjøkkenenet. Planen var egentlig bare å lage noen havrekjeks - for de syns jeg var fantastisk gode - men jeg fant litt forskjellig både i kjøleskapet og i fryseren som jeg burde få brukt opp.
Jeg gikk derfor i gang med noe som kalles natronbrød - jeg har aldri laget det før, men jeg så det skulle være en del surmelk i det og det passet veldig bra ettersom det blant annet var surmelken i kjøleskapet som måtte brukes opp. Jeg bakte i tillegg to vanlige brød, havrekjeks og en hjemmelaget oppdiktet bringebærpai mens jeg var i gang :)


Natronbrød
250 g hvetemel
250 g sammalt hvete
1 ts bakepulver
2 ts natron
Ca. 7 dl kulturmelk
1. Bland alt det tørre og lag et hull i midten. Fyll deretter på  med kulturmelken i hullet og rør om.
2. Ta deigen ut av bollen og elt den litt (ikke for mye, for da blir det visst for hardt), før du legger den på et smurt bakebrett.
3. Form den som en slags rund kake med ca. 20 cm i diameter.
4. Skjær toppen med en kniv som er dyppet i mel (den glir bedre da).
5. Pensle brødet med vann (jeg glemte dette, men det funket uten pensling også), og strø over med litt mel.
6. Stek brødet midt i ovnen på 190 grader i 20-30 minutter. Brødet er ferdig da det lager en hul lyd da du dunker på det.

Min vurdering av oppskriften: Jeg syns det var noe rart med brødet da det var ferdig, Nils Tore derimot syns det var veldig godt. Det var noe som jeg ikke helt greide å sette fingeren på, noe med konsistensen kanskje? Jeg greier ikke helt å bestemme meg for om det smakte kake uten smak (?), som kanel eller epler for eksempel, eller om det smakte brød med kulturmelk smak. Du kan jo prøve selv, så får vi se hva du syns? Som sagt likte Nils Tore det veldig godt, så det blir nok spist opp i denne omgangen, men jeg tror nok ikke jeg lager det igjen :/
Men det ser veldig deilig ut da :)

Jeg har også prøvd meg på en bringebærpai, jeg fant noen bringebær i fryseren som jeg ville lage noe med. Jeg forsøkte meg dermed på en slags blanding av pai og ostekake;



Bringebærpai
Bunn:
3 dl mel
4 ss vann
60 g margarin
2 ss sukker
1. Del margarinen i terninger og kna det sammen med det tørre og vannet til det blir en deig.
2. Pakk deigen inn i aluminiumsfolie og legg den i kjøleskapet i ca. en time.
Fyll:
1 pakke bringebærgele (bruk kun halvparten av vannet som står på pakken)
Noen fryste bringebær
Et beger rømme
2 ts vaniljesukker
2 ss sukker
1. Lag gelen og la den avkjøle seg. Hell deretter de fryste bringebærene oppi gelen - gjerne knus dem litt først.
2. Bland sammen rømme, vaniljesukker og sukker. Hell dette over paien og stek den på 200 grader midt i ovnen i ca. 20 - 30 minutter.
3. Da paien er ferdigstekt, hell over bringebærgelen. settes til avkjøling.

I mens paien avkjøler seg tenkte jeg å prøve på å lage mine egne eplelykter - inspirasjon har jeg hentet fra andre blogger og nå ville jeg forsøke selv.
Jeg skar ut plass til et telys på toppen av hvert eple, og brukte en teskje til å grave ut innholdet i eplet.

Jeg vet ikke helt hvor lenge de holder seg pene, jeg tror nok de blir fort brune. Så det blir nok bare pynt for i kveld tenker jeg - men de passet jo ypperlig inn i resten av høstfargene på kjøkkenet.

Ha en fortsatt fin søndagskveld :)

2 kommentarer:

  1. Var paien god da? Den ser veldig god ut :)

    SvarSlett
  2. Hei Gina :)
    Så koselig at du ville være med
    på min giveaway :) - og flott
    innlegg du har laget om det ღ
    Hørtes ut som herlig søndag du
    har hatt, og så masse godt du
    har laget... Paien kunne jeg
    veldig godt tenke meg en bit
    av :)) Ønsker deg en flott uke
    som kommer. Stor klem fra Mette

    SvarSlett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.