fredag 29. juni 2012

Italiensk aften

Vi bestemte oss for at vi skulle ha italiensk aften tidlig denne uken.
Min kjære jobber så mye overtid at vi aldri spiser sammen lenger.
Fredag er ikke overtidsdag, og vi ville gjerne ha et litt bedre måltid sammen.
Vi disket opp med intet mindre enn en treretters, tihi.

Og for en gangs skyld dekket jeg et ordentlig koselig bord selv om det bare var oss.
Da ble det enda mer stas å ha temaaften.
Ettersom Italias farger er rødt, grønt og hvitt, måtte jo fargetemaet bli det. Jeg kunne dessverre ikke rote fram så mye i disse fargene, men noe ble det jo allikvel - skal det være italiensk, så skal det være italiensk.

 Denne bøtta brukes egentlig som en potte på balkongen, men fylt med isbiter fungerer den jo perfekt som avkjøler for de små vannflaskene.
En liten bukett basilikum pynter serviettene.
Serviette lagde jeg ved å ta en rød og en hvit serviett som jeg klipte i to. Deretter brettet jeg en del av hver farge sammen.

Menyen var som følger;

Forrett:
Bruchetta med olivenolje, mozarellaost og spekeskinke.

Hovedrett:
Pasta carbonara med revet parmesan, kvernet pepper og foccaciabrød.

Dessert:
Panna cotta med bringebærsaus.

Jeg skulle gjerne ha forsøkt å lage alt sammen fra bunnen av, men denne gangen måtte jeg jukse litt ved å bruke halvstekte baguetter til bruchettaen og fersk tagliatelle. Foccacia og panna cottaen derimot, lagde jeg fra bunnen av - utrolig enkelt!!

Bruchetta med spekeskinke og mozarella.


Pasta carbonara og foccaciabrød - snadder!



Oppskriftene på foccaciabrødet og panna cotta kommer senere, nå må jeg nemlig pakke til den store dagen i morgen. Også jeg som faktisk ikke har noen finkjoler....

Håper dere alle sammen får en riktig fin kveld.




3 kommentarer:

  1. Det er så koselig å gjøre litt ekstra - selv om man "bare er to". Både pynten og maten ser helt fantastisk ut spør du meg! Nyt kvelden og hverandre! :)

    SvarSlett
  2. Så kjempedeilig ut alt sammen :) Selv elsker jeg både bruscetta, pasta carbonara- og panna cotta er favoritt-desserten ;)

    Ble en tur innom Kremmerhuset for min del i går, etter stor inspirasjon fra deg ;)

    SvarSlett
  3. Åja, jeg lover at det var helt fantastisk mat :)
    Så koselig å høre at du blir inspirert!

    SvarSlett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.