søndag 7. oktober 2012

Knekkebrød med syltetøy

Denne søndagen ble nok en gang en bakedag. Jeg skjønner virkelig ikke hvor all müslien blir av i løpet av en uke, hehe? Jeg prøvde meg også på knekkebrød i tillegg til morgendagens dessert. Da får jeg nemlig besøk og da er det hyggelig å gjøre noe ekstra for dem.

 Dagens lunsj ble ferske knekkebrød med hjemmelaget syltetøy jeg lagde for en stund siden. 

 

Knekkebrød
2 dl grovt rugmel
2 dl havregryn
1 dl solsikkekjerner
1/2 dl linfrø
1/2 dl sesamfrø
11/2 ts salt
3,5 dl vann

Dette holdt til ett brett med knekkebrød. 
Jeg smurte røren utover en bakeplate med bakepapir og skar knekkebrød med et pizzahjul.
Knekkebrødene stekes i 55 minutter på 180 grader.  


Bringebær- og ripssyltetøy
400 g bringebær
360 g rips
130 g sukker
1 ts frysepulver

Bland alt sammen i en blender og hell over på glass. 
Jeg brukte denne gangen frosne bær og ble litt utålmodig da jeg skulle lage syltetøyet.
Jeg tinte bærene opp noe, men de var fremdeles litt frosne da jeg puttet dem i blenderen. Syltetøyet fikk da en slags sorbetkonsistens. Men jeg syns det ble veldig godt til tross for det - nå holder det seg i det minste på brødet!

Min nye favoritt skjære-/serveringsfjøl kuppet jeg på Home and Cottage. Jeg har lenge ønsket meg en lignende og måtte jo bare slå til da det var åpningstilbud.
Denne telyslykten har jeg selv laget - utrolig enkelt.
Jeg brukte ei glasslykt jeg hadde fra før og det jeg ville skrive på lykten stemplet jeg på vanlig papir.
Deretter teipet jeg stempellinjene på innsiden av glasset og skrev utenpå med en glass/porselenspenn.
For at lykten skal tåle oppvaskmaskin o.l. lot jeg det tørke over natta for deretter å sette det i ovnen ved 160 grader i 90 minutter. Og vips, en personlig lykt.

I morgen blir det besøk på meg - hurra!

2 kommentarer:

  1. Fristende bilder - dette såg godt ut :)
    Jeg leter etter ei sånn skjærefjøl, får vel bestille på nett om jeg ikke finner det i en butikk her. De er jo så dekorative og har flere bruksområder :)

    Ønsker deg ei fin uke!

    SvarSlett
  2. HALLO SØTE GINA !
    Å SÅ FLINKE DU ER !
    LAGER BÅDE DETV ENE OG ANDRE!
    OG ALLT SÅG LIKE GODT UT!
    LYKTEN VAR VAKKER OG PERSONLIG!
    KLEM FRA ELI:))

    SvarSlett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.