torsdag 30. januar 2014

Focaccia

I en travel hverdag er det ikke alltid like lett å være kreativ på matfronten. Og med en allergiker i hus, blir det til tider ekstra utfordrende. Jeg prøver allikevel å variere så godt jeg kan på tilbehøret. Og med ny kokebok i hus fikk jeg heldigvis mye inspirasjon til spennende focacciaer.


Grunnoppskriften gir to ferdige focacciabrød - noe som er kjempekjekt for da kan jeg lage brød med to smaker i "en vending". Jeg har laget focaccia med rød- og hvitløk og basilikum og med ostetopping - begge falt i smak hos oss. Når man tilsetter litt ekstra smak i brødet blir det med en gang litt mer spennende å servere også - og suppa blir ikke fullt så kjedelig.


Grunnoppskriften fant jeg i Leila Lindholms kokebok, men du finner den også HER.

Grunnoppskrift
 25 g gjær
3 dl lunken melk
1/2 dl olivenolje
2 ss honning
1 ts fingersalt
7-8 dl hvetemel

Olivenolje og salt til steking.

1. Bland gjær, melk, olivenolje, salt og honning. Tilsett deretter melet.
2. La deigen heve i 45 minutter.
3. Kle et bakebrett med bakepapir og smør det med olivenolje og strø litt salt på plata.
4. Del deigen i to emner og form dem til to store boller. Trykk dem ganske flate (ca. 1-1,5 cm) på bakeplata og la dem etterheve i 30 minutter.
5. Bruk fingrene og stikk hull i emnene. Legg deretter på ønsket fyll og drypp olivenolje over, sammen med salt. Jeg brukte salt med parmasan og basilikum fra Nicholas Vahé for å få litt ekstra smak.

Stekes på 225 grader i ca. 15 minutter.
Kilde:  "A piece of cake" Leila Lindholm


Når jeg har det litt travelt bruker jeg denne focacciaoppskriften, da den stort sett lager seg selv og ikke trenger å heve så lenge. Herlig å ha to gode oppskrifter som jeg kan veksle litt i mellom. 
 Nå skal jeg krype under pleddet og kose meg med mannen resten av kvelden.
- Gina

2 kommentarer:

  1. Nam :) Elsker focaccia!
    Disse så veldig gode ut :)
    Fine bilder også, som alltid :)
    Klem

    SvarSlett
  2. Du er veldig fink til å formidle en stemning igjennom dine bilder, det er veldig inspirerende! Så måtte jeg prøve ut foccacia oppskrifta, den var utrolig god! Takk :-)

    SvarSlett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.