lørdag 1. september 2012

Rørte jordbær og påminnelse

Først av alt må jeg takke for alle de koselige kommentarene som dere legger igjen hos meg, og velkommen til nye følgere. Jeg håper dere vil trives her inne.
 
Jordbærsesongen er snart over, og jeg benyttet anledningen til å kjøpe mange kurver på tilbud forrige uke. Planen var å lage syltetøy, men jeg la fort i fra meg oppskriften og endte opp med rørte jordbær.
 

 
 
Hva passer vel bedre å teste ut "syltetøyet" på enn pannekaker?
Dette endte opp med en skikkelig dessertpannekake, men med tomatsuppe til middag er det okei med en dessertpannekake til slutt. *fnis*
 
Oppskriften jeg brukte var veldig enkel;
 
Rørte jordbær
 
1 kg ferdig rensede jordbær
300 g sukker
Noen dråper sitronsaft
 
1. Mos jordbærene godt med en potetmos-moser.
2. Hell alt sammen over i en blender og kjør til jordbærklumpene er borte.
3. Tilsett sukker og sitronsaft.
 
Mitt ble ganske rennende, og det ble ikke noe særlig syltetøykonsistens. Jeg har imidlertid lest at frysepulver eller gelatin kan brukes (jeg prøvde med gelatinplater, men må ha brukt de feil for de endte opp som klumper i hele syltetøyet). Jeg syns allikevel at det ble veldig godt, men kanskje litt for søtt? Neste gang bruker jeg litt mindre sukker.
 
Jeg blandet inn noen hele ripsbær og det var en kjempegod kombinasjon!
Vi har plukket masse rips så jeg skal forsøke meg på bringebær - og ripssyltetøy når jordbærene er spist opp. Dette ble nemlig så mye syltetøy at jeg måtte fryse flere bokser. Men da har jeg herlig syltetøy utover høsten også.
 
 Jeg minner om at det ikke er for sent å melde seg på give away - vinneren trekkes i morgenkveld og det trekkes to vinnere ettersom det er to gaver!
 
Ønsker dere en fortsatt fin helg.
 

4 kommentarer:

  1. Hjemmelaget syltetøy er nesten det beste jeg vet! Og jeg angrer skikkelig at jeg har laget jeg også. Sjekket i butikken i går, og det var bare veldig små nederlandske bær å få ..blir ikke helt det samme som norske :)
    Uansett fin lørdagskveld til deg !

    SvarSlett
  2. HEI :))
    DETTE VAR VELDUG FRISTENDE!
    SÅ FLINK DU ER :)
    KLEM FRA ELI:))

    SvarSlett
  3. Dette så bare helt nydelig ut! Må prøve!
    Fant deg inne hos "små øyeblikk med cams", ble nysgjerrig og tittet innom.
    Så flott en blogg du har, og så fine blider du tar! Legger meg til som følger med det samme!

    Titt gjerne innom meg :) rine-mor.blogspot.no

    SvarSlett
  4. Det var veldig enkelt også, så jeg tror nok de fleste greier det :)

    Jeg forøker å kommentere inne hos deg, Eli men jeg får det ikke til pga at det er noe tull med ordbekreftelsen. Rine mor, jeg får ikke åpnet bloggen din :/

    Klem

    SvarSlett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar :)
Det setter jeg stor pris på.